Er zijn drie wereldwijde allianties: Star Alliance, oneworld en SkyTeam. De traditionele maatschappijen (vaak de flag carriers) behoren tot deze allianties. De maatschappijen binnen zo een alliantie staan samen sterk: door codesharing zijn er veel meer bestemmingen die met 1 klik kunnen worden geboekt bij elk lid van de alliantie. Ook worden lounges (wachtruimtes) op vliegvelden gedeeld en check-in wordt voor alle maatschappijen gedaan. Globalisering is een niet te stoppen trend en de luchtvaart is bij uitstek een industrie die daarmee te maken heeft.
Er zijn maatschappijen die niet aan allianties meedoen. Bijvoorbeeld veel low-cost carriers. Denk aan Ryanair of easyJet, zij zetten een eigen netwerk neer en willen het exact zo kunnen doen als ze zelf bedenken. Alliantie-politiek kost alleen maar tijd en geld; langzaam schuiven ook deze maatschappijen richting samenwerkingsverbanden
Geen alliantie member
Ook de maatschappijen uit de golf-regio zijn niet lid van een alliantie. Emirates is een soort Ryanair in het groot: Dit is ons product en bestemmingen en verder zoek je het maar uit. De reiziger kan moeilijk om de maatschappij heen. Turkish heeft een vergelijkbare groeistrategie als Emirates, maar is wel lid van een alliantie.
Etihad leek heel lang dezelfde strategie te hebben als Emirates: accepteren een buitenbeentje in de luchtvaart te zijn. Maar Etihad is langzaam een andere kant op gegaan, de maatschappij heeft z’n eigen alliantie opgericht: Etihad Partners. Abu Dhabi is natuurlijk de hub van Etihad, maar het verkeer van en naar Abu Dhabi is bij lange na niet voldoende om de enorme groeistrategie te realiseren. Het gaat om verbindingen. Van elke plek ter wereld naar elke plek ter wereld: via Abu Dhabi natuurlijk. Etihad is geld als water aan het uitgeven. Tot 2012 maakten ze ook nooit winst. Het leek allemaal niet uit te maken. In 2013 was er voor het eerst winst: $ 42 miljoen, dat is 0,87% van de $ 4,8 miljard omzet.
Aandeelhouder
De drie grote allianties zijn gebaseerd op samenwerken tussen verschillende afzonderlijke maatschappijen. Etihad doet het anders. Ze hebben eerst invloed gekocht in een maatschappij door een minderheidsbelang te nemen. In acht maatschappijen hebben ze belangen. We lopen ze even door:
- Aer Lingus: 2,987% belang (geen 2,986, geen 2,988). Etihad heeft zo’n 10 vluchten per week naar Dublin. Een deel van die capaciteit wordt door Aer Lingus vluchten gevuld via Dublin, maar ook de hubs op Manchester en London.
- Airberlin : 29% belang. Airberlin doet het niet zo heel goed, maar vervoert toch een hoop mensen. Die kunnen mooi via de Duitse hubs naar Abu Dhabi vervoerd worden. Airberlin heeft inmiddels Etihad stoelen in de business class en er worden samen toestellen besteld. Op een persconferentie werd bekend gemaakt dat de banden verder worden aagehaald.
- Air Serbia: 49%. Zou goed kunnen dat je er nog nooit van gehoord hebt. Het vroegere JAT is failliet gegaan en Etihad is ingestapt. Waarom? Etihad zit in noordwest Europa met Aer Lingus en met Airberlin in een andere groot deel. Air Serbia zit in zuidoost Europa en kan daar de long-haul via Belgrado voeden. Er zijn A320neo’s voor Air Serbia besteld.
- Darwin Airline: 33,3%. Een van de interessantste aankopen. Darwin krijgt een nieuwe naam: Etihad Regional. Etihad benadrukt dat dit niet de enige maatschappij is die het Etihad merk gaat voeren. Darwin heeft een flink netwerk vanuit de hubs in Geneve en Zurich. En heel toevallig opent Etihad een route naar Zurich (Geneve kwamen ze al). Met Darwin en Airberlin heeft Etihad zich in het hart van de Lufthansa markt geplaatst. Darwin heeft 21 bestemmingen in Europa en vliegt al op meerdere Etihad-luchthavens. Een uitbreiding met 18 bestemmingen staat in de planning.
- Air Seychelles: 40%. Genoeg over Europa, de Seychellen liggen in de Indische Oceaan, ruim 1500km ten oosten van Tanzania. Het is een toeristische bestemming en Etihad heeft nu een groot deel van de markt. Air Seychelles is gestopt met long-haul en dat is overgenomen door Etihad. Air Seychelles zorgt voor het verdere vervoer naar de eilanden.
- Jet Aiways (India): 24%. Etihad zet veel kaarten op India. Een enorm land met nog maar relatief weinig vliegverkeer. Het is lastig om voet aan de grond te krijgen in India, het lukt alleen met een partner zoals je ook ziet bij Singapore Airlines. Ook hier wil Etihad zoveel mogelijk mensen via Abu Dhabi laten vliegen.
- Virgin Australia: 19,9%. Het is het antwoord op de overeenkomst tussen Emirates/Qantas en het geeft Etihad een ingang op Australië en Niew Zeeland.
- Alitalia. De laatste aanwinst is Alitalia met een belang van 49%. Zonder Etihad was Alitalia waarschijnlijk failliet gegaan.


Voor de -vaak kleinere- maatschappijen is het aandeelhouderschap van Etihad een opsteker. Vaak kunnen ze wel wat geld gebruiken en de aansluiting op het wereldomvattende netwerk heeft een positief effect op de airline. Etihad aan de andere kant heeft via het netwerk 1,8 miljoen passagiers via partners in hun eigen toestellen mogen verwelkomen. Dat is 15% van het totaal aantal passagiers. Deze extra klanten levert 20% van de omzet op.
Daarnaast heeft Etihad ook nog eens met zo’n 30 maatschappijen (begin 2014) codeshare overenkomsten. Onder andere met American, Air Canada, AirFrance-KLM, Kenya en meer. Ook dit moet weer traffic naar Abu Dhabi opleveren. Kijk naar AirBaltic: er werd een codeshare aangekondigd en AirBaltic begin te vliegen naar Abu Dhabi.
Met alle overeenkomsten heeft Etihad 861 bestemmingen. Het verschil met uitsluitend het Etihad netwerk is enorm:
Alliantie
Etihad Airways heeft in oktober 2014 Etihad Airways Partners onthuld, een nieuw merk dat gelijkgezinde luchtvaartmaatschappijen samenbrengt. Momenteel zijn zes luchtvaartmaatschappijen lid: airberlin, Air Serbia, Air Seychelles, Jet Airways, Darwin Airline en Etihad Airways. Alle luchtvaartmaatschappijen kunnen lid worden van Etihad Airways Partner, ook wanneer ze deel uitmaken van een bestaande alliantie. James Hogan, CEO van Etihad zegt hierover: “We verbreden ons zakelijk model zodat we aan gelijkgestemde luchtvaartmaatschappijen een partnerschap kunnen voorstellen”, zegt James Hogan, President en CEO van Etihad Airways. “Dat biedt alle deelnemers meer synergie en efficiëntie, terwijl voor reizigers het netwerk en de voordelen voor frequent flyers verbeteren. Het Etihad Airways Partner-logo staat voor kwaliteit en internationale samenwerking. Het zal worden getoond op vliegtuigen en in de huisstijl van een aantal luchtvaartmaatschappijen die samenwerken om reizigers over de hele wereld te verbinden en om de service en kwaliteit in de lucht en op de grond op elkaar af te stemmen.”
Etihad is nog niet klaar en maakte wil verder uitbreiden. China en ‘The Americas’ is waar Etihad nu naar kijkt. “We’ll continue to build our equity alliance,” zei Etihad CEO James Hogan in Berlijn. “These partners allow us to stretch our network globally and they are there for the next 5, 10 and 20 years,”
©Redactie upinthesky.nl
Bronnen: Etihad, Crankyflier, Capa, Flightglobal, Darwin Airline, Skift
Op dit artikel rust copyright. Dit verhaal overnemen? Dat kan, maar er zijn enkele voorwaarden. Voor meer informatie: [email protected]
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

