Bombardier heeft bekend gemaakt dat de CSeries is uitgesteld tot de tweede helft van 2015 voor de CS100. De grotere CS300 zal een half jaar later volgen.
“We are taking the required time to ensure a flawless entry-into-service. We are very pleased that no major design changes have been identified, this gives us confidence that we will meet our performance targets,”
Zegt de president van Bombardier, Mike Arcamone. Hoewel het proces meer tijd neemt dan gedacht, zijn de leveranciers goed op de hoogte en werken goed samen. Nu het tweede testvliegtuig er is, zal het testtempo iets omhoog gaan.
De eerste testvlucht was op 16 september 2013. De 5 weken daarna is slechts 4x gevlogen. Toen het 2e testvliegtuig aan de pers werd getoond, maakte Bombardier bekend snel met een verklaring over de planning te komen. Toen was duidelijk dat de introductie eind 2014 niet ging lukken.
Verkopen
Vandaag werd ook bekend dat er CSeries verkocht zijn. SaudiGulf bestelt 16 CS300’s en neemt 10 opties. SaudiGulf is een nieuwe airline in Saudi Arabië en is opgericht nu de regels versoepeld zijn. Er mag ook binnenlands gevlogen worden, dat was eerst toegestaan voor de national carriers. Voor de eerste vlucht moeten er 300 verkocht zijn. Momenteel zijn er 198 orders (2/3e voor de CS300) en 152 opties.
Cseries
De nieuwe Cseries moet het gaan opnemen tegen de kleinste toestellen van Boeing en Airbus.
Designed for the growing 100- to 149-seat market, the 100 per cent new CSeries aircraft family combines advanced materials, leading-edge technology and proven methods to meet commercial airline requirements. Powered by Pratt & Whitney PurePower PW1500G engines, the CSeries aircraft family will offer a 15* per cent cash operating cost advantage and a 20* per cent fuel burn advantage. With the extra capacity seating option, the CS300 aircraft’s productivity further improves, offering airlines an average of four* per cent additional cash operating cost advantage per seat.