Opmerkelijk genoeg mochten A380’s niet in India landen. Nu pas is daar toestemming voor. Sinds vandaag is de A380 wel welkom in India.
De Airbus mag landen op vliegvelden van Delhi, Mumbai, Hyderabad en Bangalore. Al 4 jaar heeft Delhi airport een code-F runway en is dus groot genoeg om de A380 aan te kunnen. Vanwege de grote wingspan, kan het toestel op lang niet elk vliegveld landen. Inmiddels zijn er veel code-F vliegvelden, maar ook zijn er nog veel code-E vliegvelden.
Op een code-E vliegveld mag een 777 landen, maar groter kan de breedte niet worden. De 747-8 is iets breder, maar daar is na een uitgebreid testprogramma een uitzondering voor gekomen. De vleugels van de 777X worden groter. Boeing wil dit oplossen door met opklapbare vleugels te gaan werken. Zie de luchtvaartwiki voor meer informatie.
De A380 heeft uiteraard geen opklapbare vleugels en de spanwijdte is zo groot dat een uitzondering niet mogelijk is. Het toestel is dus op code-F vliegvelden aangewezen. In India zijn dat er dus 4. Emirates heeft interesse om met de superjumbo te gaan vliegen. Maar ook Lufthansa en Singapore Airlines willen dat. Om de eigen maatschappijen te beschermen heeft de Indiaase overheid lang geen toestemming verleend. Nu Kingfisher al een tijd aan de grond staat en de 5 bestelde A380’s door Airbus uit de boeken zijn gehaald, mogen buitenlandse maatschappijen komen met de A380. Ze moeten wel aan hun seat quota blijven voldoen.