Lion Air heeft bekend gemaakt de 5 bestelde 787-8’s niet te willen en de order om te willen zetten in narrowbody’s (737’s).
De maatschappij wil wide-body’s inzetten op binnenlandse routes, omdat het moeilijk is om landing-slots te krijgen, vooral op Jakarta. De 787-8 toestellen met een capaciteit voor circa 250 passagiers zijn bij nader inzien te klein. De order wordt nu omgezet in 737’s en Lion air gaat dan in 2015 grotere wide-body’s bestellen. Welke dat worden wilde de directeur niet zeggen.
Kort geleden heeft Airbus een speciaal voor de Aziatische markt aangepaste A330 aangekondigd en heeft hier hoge verwachtingen van. Ook Airasia heeft A330’s besteld. Wellicht is dit iets voor Lion Air. Ook valt te denken aan de nieuwe 777X (al duurt het nog even voordat die leverbaar is) of de A350-1000 die over 2 jaar leverbaar zou moeten zijn. De A380 is minder voor de hand liggend omdat dit toestel door de grootte maar op een beperkt aantal vliegvelden kan landen.
Bestellingen
Lion Air heeft ruim 700 vliegtuigen in bestelling. De verwachting is dat het er binnen 2 tot 3 jaar meer dan 1.000 zijn. In 2012 heeft de carrier 230 boeing 737’s besteld en in 2013 nog eens 234 A320’s. Ook zijn er onder andere ATR’s besteld.
Zuidoost-Aziƫ
Lion Air heeft de frontale aanval op onder andere AirAsia geopend. Beide maatschappijen hebben Indonesiƫ, Thailand en Maleisiƫ als groeimarkten. Ook andere maatschappijen zoals Singapore Airlines hebben grote plannen. Kijk voor achtergrond over de groei in Zuidoost Aziƫ hier.
Ā©Redactie upinthesky