Wie kent het probleem niet: je komt in je Rolls Royce aangereden bij je vliegtuig, de chauffeur doet je deur open. Je vliegtuig staat klaar, je piloten hebben de motoren al gestart. Je stapt uit en zonder te hoeven wachten kan je verder met je reis. Voor de grap zwaai je nog even naar het gepeupel die bij de security check op sokken staan te wachten. Maar dan….moet je zelf die enorme trap op. Het blijft armoedig en vermoeiend. Kan nou niemand daar iets aan doen, denk je.
Bij Greenpoint Technologies dachten ze dat ook. Greenpoint verzogt als goedgekeurde leverancier van Boeing veel interieurs voor de business jet sectie. Voor de Boeing BBJ 747-8 hebben ze iets unieks bedacht: een lift die je van het asfalt zo naar het maindeck brengt. De Aerolift. De lift komt onder uit de romp zetten en gaat door het cargo ruim heen. In de lift kunnen 4 mensen of iemand in een rolstoel met begeleider. Greenpoint noemt als voordeel dat ook op vliegvelden waar geen (hoge) trappen zijn het een voordeel is. Je bent flexibeler. Kleine vliegvelden hebben geen trappen voor wide-body’s, omdat doorgaans de landingsbaan veel te kort is voor een wide-body…
Boeing heeft tot nu 9 BBJ 747-8’s verkocht, waarvan er 8 afgeleverd zijn aan de interieurbouwers. Alle toestellen gaan naar ‘heads of states’, acht in het Midden-oosten en één in Azië. De eerste wordt in het tweede kwartaal 2014 afgeleverd.
Overigens was er in 1944 al een dergelijk systeem. President Roosevelt had het in ‘zijn’ Air Force One een VC-54. Foto hier.