Na de uitstel van de lancering van de Cseries en de aankondiging van de ontslagen is er meer slecht nieuws voor Bombardier en de CSeries.
Een analist van UBS denkt niet dat de nieuwe introductie datum gaat worden gehaald. Hij bekijkt het heel simpel: Bombardier heeft nu een testprogramma van 22-23 maanden. Boeing had met de Dreamliner een programma van 21 maanden en ook Airbus houdt een dergelijke termijn aan. Bombardie is in september begonnen met testen en normaliter zou de beoogde termijn van half 2105 moeten lukken. Alleen de eerste 4 maanden is er bijna niks gebeurd. Bij bijvoorbeeld de Dreamliner was dat wel anders.
Door alle vertraging kost het programma veel meer en duurt het langer voordat Bombardier geld gaat verdienen. Pas als een vliegtuig wordt afgeleverd wordt het overgrote deel betaald. Het testprogramma gaat volgens huidige planning: $ 3,9 miljard kosten. 15% meer dan beoogd. UBS denkt dat Bombardier dit jaar $ 14 miljard aan kosten heeft. Bombardier heeft bekend gemaakt geen extra geld nodig te hebben.
Tegelijkertijd schieten de onderhandelingen met Lion Air niet op. De baas van Lion Group, Rusdi Kirana, dat Lion rustig aan heeft gedaan wat betreft de onderhandelingen. Ze denken nog steeds een soortgelijk type toestel nodig te hebben voor de langere, maar rustigere routes. Dit hoeft echter geen Bombardier te zijn. Lion air zegt niet aan hoeveel toestellen wordt gedacht, maar wel dat het er tientallen zullen zijn. In oktober werd nog gezegd dat eind 2013 de order rond zou zijn.
Ondertussen is een testtoestel aangekomen in Wichita om daar verder te gaan met testen. De weersomstandigheden zijn beter.
Though the primary flight test centre for the CSeries aircraft is in Mirabel, Quebec, Bombardier will utilize Bombardier Flight Test Center Wichita for testing required in more favourable climate conditions.