De eerste twee ARJ21’s die commerciëel zullen worden gebruikt zijn klaar. Het testen van het toestel gaat in 2014 verder, zodat ze aan het einde van het jaar geleverd kunnen worden.
De ARJ21-700 “Flying Phoenix” is 33 meter lang en heeft een spanwijdte van 27 meter. Met 4 testtoestellen zijn al 2200 vluchten gemaakt, in totaal 4200 vlieguren. De eerste vlucht was in 2008. In 2000 is men begonnen met de ontwikkeling van het toestel en het eerste testexemplaar was in 2007 klaar. Momenteel is 70% van het testprogramma afgewerkt. De ARJ21 is ontwikkeld om in warme omstandigheden en vliegvelden op grote hoogte te werken. Tests in extreme omstandigheden moeten dit jaar gebeuren. Volgens Comac is het een vliegtuig die zich kan meten met de toestellen zoals die nu door internationale fabrikanten worden gebouwd. Er zitten veel westerse systemen in. De FAA kijkt mee met de certificering.
China heeft veel van deze toestellen nodig, vooral voor de wat meer afgelegen gebieden in West-China. Volgens Embraer zijn er circa 1.000 van dit type toestellen nodig. De ARJ21 heeft een bereik van ongeveer 2.200km. Het is het eerste vliegtuig ontworpen en geproduceerd in China sinds de Shanghai Y-10 in de jaren 70. Er zijn momenteel 252 bestellingen van vooral Chineese maatschappijen.
Na veel vertraging (in 2006 had het geleverd moeten worden) lijkt er nu dan echt schot in te komen. Grootste probleem was de onervarenheid van het personeel, heeft project manager gezegd.
Er werd ook bekend dat de eerste tests voor de C919 beginnen
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!