Virgin Atlantic gooit de handdoek in de ring en stopt met vliegen op Australië vanaf 5 mei.
De maatschappij verklaart:
“increasing costs and a challenging economic environment” which “have affected revenues and the route is no longer considered profitable.”
“These are still difficult times for the airline industry and as part of our strategy to operate more efficiently, we need to deploy our aircraft to routes with the right level of demand to be financially viable.”
Virgin blijft wel vliegen op Hong Kong. Er wordt dus niet meer doorgevlogen naar Sydney, de enige bestemming in Australië van Virgin Atlantic. Virgin begon in 2004 met vliegen naar Sydney via Hong Kong. De eerste jaren waren de passagiers ongeveer gelijk verdeeld met bestemming Hong Kong en bestemming Sydney. De laatste tijd is dat niet meer zo. Virgin denkt dat het komt door de focus van Emirates en Etihad op Australië. Emirates vliegt zelf vaak die kant op en heeft een codesahre overeenkomst met Qantas. Etihad vliegt op 4 bestemmingen in Australië en heeft een minderheidsbelang in Virgin Australia voor een fijnmazig overstap netwerk.
British Airways is vanaf 5 mei de enige Europese maatschappij die op Australië vliegt (Sydney). Op de route wordt een Boeing 777 ingezet en er wordt een tussenstop gemaakt in Singapore.
Virgin Atlantic vliegt nu met een A340-600 naar Sydney. Het is de vraag of Virgin Australia de route Hong Kong-Sydney over gaat nemen. Hoewel het bedrijf bezig is A330’s om te bouwen voor medium-haul internationale vluchten heeft het bedrijf ook verklaard geen haast te hebben om in de internationale markt te stappen.
KLM
De eerste keer dat KLM Australië aangedaan heeft was in 1934 met de “Uiver” tijdens een roemruchte race van Londen naar Melbourne. De race werd in de categorie ‘met passagiers en vracht’ gewonnen door KLM. De race liet zien waar de luchtvaart toe in staat was. In 4 dagen naar de andere kant van de wereld. In 1938 boodt KLM al een vlucht aan naar Sydney, in 8 dagen wel te verstaan. Eerste lijndienst werd uitgevoerd op 17 december 1951 met een Lockheed L-749A. De PH-TFD, “Arnhem”. Vertrek was op vrijdag 19:00, aankomst: Maandag 20:30. Tussenstops waren in Munchen, Caïro, Bagdhad, Karachi (Pakistan), Bangkok, Manilla en Biak. De timetable vind je hier. Ruim 10 jaar geleden heeft KLM een codeshare overeenkomst met Malaysia gesloten, waardoor er geen KLM toestellen meer in Australië komen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!