Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) is de C919 aan het ontwikkelen, qua grootte een direct concurrent voor de kleinere A320’s en 737’s.
De ontwikkeling gaat wat langzamer dan verwacht, ze lopen zo’n anderhalf jaar achter op schema. Vergeleken met de vertragingen van bijvoorbeeld de A380 en 787 valt dat eigenlijk nog wel mee. Comac heeft nu zo’n 400 orders, allemaal van Chinese maatschappijen. Comac vindt dat momenteel wel prima, ze zijn vooral bezig met de ontwikkeling van het toestel. De sales target voor 2014 is 30 nieuwe orders.
CNBC News sprak John Leahy, Chief Operating Officer van Airbus over Comac:
If you [ask], are we worried about competitors in the next 10 years? The answer is no, not really. In 20 years, it’s almost a certainty.
Remember, Airbus was started in 1970, it took 20 years before we were just being taken seriously, I think that would be the same with any manufacturer, no matter the country behind that.
C919
In 2015 moet de eerste vlucht zijn van de C919 en eerste levering in 2016. Dit jaar zijn de eerste tests gedaan. Comac denkt een prijsvoordeel te hebben ten opzichte van de grote concurrenten Airbus en Boeing. De verwachting is dat de eerste niet-Chinese kopers uit Afrika zullen komen. China is grote infrastructurele projecten aan het doen. Het zou kunnen dat de deal is dat er in ruil Comacs worden afgenomen.
Comac zou na de C919 ook serieus geïnteresseerd te zijn in een widebody, een concurrent voor de 787. Eerste komt Comac met de ARJ21, een soort Fokker 70. Tests zijn in vergevorderd stadium, het eerste toestel moet nog dit jaar worden geleverd.