Airbus biedt aan een A330 afbouw fabriek te bouwen in China. Dit meldt Aviation Week. De bouwer probeert de A330 als antwoord te bieden op de piloten-tekorten daar.
In ruil voor de werkgelegenheid zou Airbus willen dat Chinese maatschappijen meer A330’s gaan kopen, tot wel 200 stuks. Veel Chinese maatschappijen zijn van de staat, dus die heeft veel invloed in de aankopen. Airbus heeft vorig jaar een lichtere A330 gelanceerd, speciaal voor China. Er gaan meer mensen aan boord, terwijl de kosten lager zijn. Door net onder de 200 ton te blijven is landen goedkoper en de motoren geven minder vermogen waardoor ze minder vaak onderhouden moet worden. Het nadeel is dat het toestel niet op de long-haul kan worden ingezet omdat er (veel) minder brandstof mee kan.
Boeing zegt dat hun narrow-body’s economischer zijn op de binnelandse vluchten. Hét argument van Airbus lijkt nu te zijn dat China beter grotere toestellen in kan zetten, omdat er dan minder piloten nodig zijn. De nieuwe Airbus fabriek zou er in 2016 kunnen zijn.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!