• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    TUI breidt uit op Antwerpen

    27/09/2023

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»The Arabs are coming
Achtergrond

The Arabs are coming

RedactieBy Redactie18/02/2014Updated:26/07/20203 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In deze tweedelige serie kijken we naar de invloed van de golfregio op de westerse luchtvaart. Dit is deel 1 over de onstuimige groei.

Afgelopen Dubai Airshow hebben Emirates, Qatar, FlyDubai en Etihad 342 Boeings en 142 Airbussen besteld. Dat zijn enorme aantallen en uiteraard veel te veel om alleen de eigen markt mee te bedienen. Het is bekend dat de ‘gulfcarriers’ druk bezig zijn de golfregio tot mondiale verbindingspunt te maken.

Dubai International
Het grootste vliegveld van Dubai: Dubai International (DBX) zag in 2013 maar liefst 15,4% meer passagiers dan in 2012. In totaal 66,4 miljoen. Hiermee staat het vliegveld op de 7e plaats. Maar als alleen gekeken wordt naar internationale passagiers is DBX 2e in de lijst. Dubai voorspelt zelf dat er in 2015 78 miljoen passagiers zijn en in 202 al meer dan 100 miljoen. En dat is alleen Dubai. Abu Dhabi en Doha kennen ook enorme aantallen reizigers.

Nieuwe toestellen
Veel volgers van de luchtvaartindustrie vinden enorme bestellingen mooi om te lezen. Het is ook spectaculair natuurlijk zulke aantallen. Zonder deze carriers zouden Airbus en Boeing er een stuk minder rooskleurig voor staan. Boeing ontwikkelt een nieuwe 777, je kan je afvragen of dat zonder de afzet in de golfregio had gekund. Of kijk naar de A380, die is zo ongeveer speciaal voor Emirates ontwikkeld. De maatschappij vliegt nu met 45 toestellen (van de in totaal 123 afgeleverde kisten). In totaal heeft Emirates er 140 besteld, dat is 46% van het totaal aantal bestellingen (304). Zonder Emirates geen A380 dus.

Concurrentie
De economy class stoelen zijn vaak goedkoop, de toestellen nieuw en de service en inflight entertainment is goed. De maatschappijen blijven maar groeien. Emirates vloog in 2013 meer dan 18.500 keer rond de wereld. In totaal heeft de vloot 751 miljoen kilometer gevlogen. Er zijn 24 nieuwe vliegtuigen ontvangen. Voor westerse maatschappijen is het maar lastig concurreren.

Weigeren
Wat als “we” ze gewoon niet toelaten in Europa en/of de VS? Hiermee worden de westerse maatschappijen bevoordeeld. Emirates Chairman en Chief Executive Officer Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum heeft onlangs gezegd:

“If they don’t allow us in, they can take their airplanes back.”

Gezien de enorme aantallen bestelde vliegtuigen zal dit een enorm probleem worden voor Boeing en Airbus. Dit zal dus niet snel gebeuren.
In deel 2: er wordt vaak gezegd dat oliedollars de luchtvaartindustrie in het Midden-Oosten zo ondersteunen dat er geen sprake meer is van eerlijke concurrentie. Maar is dit eigenlijk wel zo?

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Emirates Etihad Qatar Airways
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023Redactie

A320-passagier blijkt na landing niet te slapen

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?