In deze tweedelige serie kijken we naar de invloed van de golfregio op de westerse luchtvaart. Dit is deel 1 over de onstuimige groei.
Afgelopen Dubai Airshow hebben Emirates, Qatar, FlyDubai en Etihad 342 Boeings en 142 Airbussen besteld. Dat zijn enorme aantallen en uiteraard veel te veel om alleen de eigen markt mee te bedienen. Het is bekend dat de ‘gulfcarriers’ druk bezig zijn de golfregio tot mondiale verbindingspunt te maken.
Dubai International
Het grootste vliegveld van Dubai: Dubai International (DBX) zag in 2013 maar liefst 15,4% meer passagiers dan in 2012. In totaal 66,4 miljoen. Hiermee staat het vliegveld op de 7e plaats. Maar als alleen gekeken wordt naar internationale passagiers is DBX 2e in de lijst. Dubai voorspelt zelf dat er in 2015 78 miljoen passagiers zijn en in 202 al meer dan 100 miljoen. En dat is alleen Dubai. Abu Dhabi en Doha kennen ook enorme aantallen reizigers.
Nieuwe toestellen
Veel volgers van de luchtvaartindustrie vinden enorme bestellingen mooi om te lezen. Het is ook spectaculair natuurlijk zulke aantallen. Zonder deze carriers zouden Airbus en Boeing er een stuk minder rooskleurig voor staan. Boeing ontwikkelt een nieuwe 777, je kan je afvragen of dat zonder de afzet in de golfregio had gekund. Of kijk naar de A380, die is zo ongeveer speciaal voor Emirates ontwikkeld. De maatschappij vliegt nu met 45 toestellen (van de in totaal 123 afgeleverde kisten). In totaal heeft Emirates er 140 besteld, dat is 46% van het totaal aantal bestellingen (304). Zonder Emirates geen A380 dus.
Concurrentie
De economy class stoelen zijn vaak goedkoop, de toestellen nieuw en de service en inflight entertainment is goed. De maatschappijen blijven maar groeien. Emirates vloog in 2013 meer dan 18.500 keer rond de wereld. In totaal heeft de vloot 751 miljoen kilometer gevlogen. Er zijn 24 nieuwe vliegtuigen ontvangen. Voor westerse maatschappijen is het maar lastig concurreren.
Weigeren
Wat als “we” ze gewoon niet toelaten in Europa en/of de VS? Hiermee worden de westerse maatschappijen bevoordeeld. Emirates Chairman en Chief Executive Officer Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum heeft onlangs gezegd:
“If they don’t allow us in, they can take their airplanes back.”
Gezien de enorme aantallen bestelde vliegtuigen zal dit een enorm probleem worden voor Boeing en Airbus. Dit zal dus niet snel gebeuren.
In deel 2: er wordt vaak gezegd dat oliedollars de luchtvaartindustrie in het Midden-Oosten zo ondersteunen dat er geen sprake meer is van eerlijke concurrentie. Maar is dit eigenlijk wel zo?