Airbus zegt dat het dit jaar duidelijkheid zal geven over mogelijke aanpassingen van de A330. Ook al wordt in dezelfde periode de A350 in productie genomen en wordt de eerste A320neo geassembleerd. Dit meldt Flightglobal.
Tijdens de aflevering van de 1.000e sharklet sprak Flightglobal Tom Williams, executive vice president of programmes van Airbus. Williams verklaart dat er nog geen beslissing is genomen of er nieuwe motoren onder de A330 komen of dat er kleinere aanpassingen komen. Ook met kleine aanpassingen is een flinke stap te nemen.
Nieuwe motoren is een grote ingreep. Waarschijnlijk moet onder andere de vleugel versterkt worden. dit betekent weer nieuwe vluchttesten. Wat in ieder geval niet gedaan wordt is op zoek gaan naar gewichtsbesparingen en bijvoorbeeld nieuwe vleugels ontwikkelen.
Williams zegt dat er nog steeds een ‘very good market’ is voor de A330. Vooral maatschappijen die niet de afstand van de A350 of 787 nodig hebben is de A330 een goed alternatief. De A330 is namelijk aanzienlijk goedkoper. Zeker in de Aziatische markt is de A330 een interessant toestel. De luchtvaart groeit enorm en de afstanden zijn prima voor de A330. Naar Europa of de VS vliegen is lastiger.
Eerst levert Airbus nog de 242t A330 af aan Delta (dit toestel is juist gemaakt voor de langere afstand). Daarna volgt de A330 regional. Een lichtere en daardoor goedkopere variant, voor de Chinese markt.
Tijdens de persconferentie over de jaarcijfers in januari zei Aribus over de A330:
Er komen 2 nieuwe versies: een 242ton versie. Die geeft 500nm groter bereik. Als je deze A330 met de 787-9 vergelijkt dan klopt het dat de 787 minder benzine verbruikt. Maar de kosten van het motoronderhoud zijn lager waardoor de totale kosten lager zijn.
Ook komt er een A330 Regional. Deze heeft een lager take-off weight: 199ton. Hierdoor zijn landingskosten lager. De engine is wat minder krachtig, waardoor de onderhoudskosten omlaag gaan. Tevens komt er een nieuwe cabine. Met 400 mensen vliegt de A330 regional 2.700nm. Niet heel ver (een normale A330 vliegt met 300 mensen 6.200nm), maar voor in Azië een ideale afstand. Door de nu al enorme drukte in het vliegverkeer en overvolle vliegvelden is de enige optie om met grotere toestellen te gaan vliegen. Hier is de A330 Regional voor gemaakt. Door de verwachte enorme groei in Zuid-oost Azië wordt dit verreweg de grootste markt. In de 2.000nm sectie is de A330 regional 12% goedkoper dan de 787-9. De 787 is ontworpen voor lange afstanden.