Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airbus neemt A330neo beslissing dit jaar
Onderwerpen

Airbus neemt A330neo beslissing dit jaar

RedactieDoor Redactie19/02/2014Update:26/07/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Airbus
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Airbus zegt dat het dit jaar duidelijkheid zal geven over mogelijke aanpassingen van de A330. Ook al wordt in dezelfde periode de A350 in productie genomen en wordt de eerste A320neo geassembleerd. Dit meldt Flightglobal.

Tijdens de aflevering van de 1.000e sharklet sprak Flightglobal Tom Williams, executive vice president of programmes van Airbus. Williams verklaart dat er nog geen beslissing is genomen of er nieuwe motoren onder de A330 komen of dat er kleinere aanpassingen komen. Ook met kleine aanpassingen is een flinke stap te nemen.

Nieuwe motoren is een grote ingreep. Waarschijnlijk moet onder andere de vleugel versterkt worden. dit betekent weer nieuwe vluchttesten. Wat in ieder geval niet gedaan wordt is op zoek gaan naar gewichtsbesparingen en bijvoorbeeld nieuwe vleugels ontwikkelen.

Williams zegt dat er nog steeds een ‘very good market’ is voor de A330. Vooral maatschappijen die niet de afstand van de A350 of 787 nodig hebben is de A330 een goed alternatief. De A330 is namelijk aanzienlijk goedkoper. Zeker in de Aziatische markt is de A330 een interessant toestel. De luchtvaart groeit enorm en de afstanden zijn prima voor de A330. Naar Europa of de VS vliegen is lastiger.

Eerst levert Airbus nog de 242t A330 af aan Delta (dit toestel is juist gemaakt voor de langere afstand). Daarna volgt de A330 regional. Een lichtere en daardoor goedkopere variant, voor de Chinese markt.

Tijdens de persconferentie over de jaarcijfers in januari zei Aribus over de A330:
Er komen 2 nieuwe versies: een 242ton versie. Die geeft 500nm groter bereik. Als je deze A330 met de 787-9 vergelijkt dan klopt het dat de 787 minder benzine verbruikt. Maar de kosten van het motoronderhoud zijn lager waardoor de totale kosten lager zijn.

Ook komt er een A330 Regional. Deze heeft een lager take-off weight: 199ton. Hierdoor zijn landingskosten lager. De engine is wat minder krachtig, waardoor de onderhoudskosten omlaag gaan. Tevens komt er een nieuwe cabine. Met 400 mensen vliegt de A330 regional 2.700nm. Niet heel ver (een normale A330 vliegt met 300 mensen 6.200nm), maar voor in Azië een ideale afstand. Door de nu al enorme drukte in het vliegverkeer en overvolle vliegvelden is de enige optie om met grotere toestellen te gaan vliegen. Hier is de A330 Regional voor gemaakt. Door de verwachte enorme groei in Zuid-oost Azië wordt dit verreweg de grootste markt. In de 2.000nm sectie is de A330 regional 12% goedkoper dan de 787-9. De 787 is ontworpen voor lange afstanden.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A330
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025Redactie

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025Redactie

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025Redactie
Recent

Grote orders Paris Air Show nu al bekend

12/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Boeing 787 crasht in India

12/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Nederlands gezin staande gehouden op luchthaven

01/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?