Bijna 43 jaar na de eerste vlucht is morgen de ‘retirement-tour’ van de laatste DC-10 in dienst. De laatste maatschappij met de DC-10 in vaste dienst in Biman Bangladesh Airlines. De laatste lijnvlucht wordt vandaag nog uitgevoerd
De retirementtour gaat via Koeweit naar Birmingham. Onderweg zullen er een aantal fly-by’s zijn. Vervolgens gaat het toestel naar het Bruntingthorpe Aircraft Museum in Groot-Brittanië.
Airchive is erbij en doet verslag. Via de website, twitter en facebook.
De DC-10 is wel nog in dienst bij vrachtmaatschappijen, charters en bij defensie. Ook Nederland heeft nog twee KDC-10 toestellen en één DC-10. De KDC-10 is een tot tankvliegtuig omgebouwde DC-10. Tijdens AKCD heeft de luchtmacht een uitgebreide presentatie over het toestel gegeven.
Wikipedia:
De Douglas DC-10, eigenlijk McDonnell Douglas DC-10, is een driemotorig widebody-toestel dat op 29 augustus 1970 haar eerste vlucht maakte. De DC-10 (versie DC-10-10) was bedoeld als ‘luchtbus’ voor het Amerikaanse luchtverkeer, net als de concurrerende Lockheed TriStar. Oorspronkelijk was de DC-10 ontworpen als een tweemotorig vliegtuig. Vanwege de eis om met een volledige lading vanaf bestaande, soms vrij korte, start- en landingsbanen te kunnen opereren, was een de derde motor nodig, die in de staart werd geplaatst. Deze staartmotor die qua vormgeving aan een sigaar doet denken, is karakteristiek geworden voor dit vliegtuigtype. Latere versies, De DC-10-30 en DC-10-40, hadden een groter vliegbereik en werden zodoende ingezet op langeafstandsvluchten. Deze twee versies vallen ook op door het derde landingsgestel midden onder de romp. De DC-10 werd midden jaren tachtig verder ontwikkeld tot de McDonnel Douglas MD-11.