• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    TUI breidt uit op Antwerpen

    27/09/2023

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»“Oneerlijke subsidies voor Emirates” – Is dat wel zo?
Achtergrond

“Oneerlijke subsidies voor Emirates” – Is dat wel zo?

RedactieBy Redactie20/02/2014Updated:26/07/20204 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vaak hoor je langskomen dat de maatschappijen uit het Midden-Oosten oneerlijke concurrentie zijn voor de westerse maatschappijen. Een Emirates of Etihad zou zwaar gesubsidieerd worden door de -vaak door oliedollars rijk geworden- regeringen. Is dit wel zo? We vonden een uitgebreide analyse bij Capa Centre for Aviation. We zetten hier de belangrijkste conclusies op een rijtje.

Opbouw vergelijking
Eén van de sleutel dimensies is ‘unit cost’. Lage unit cost betekent concurrentievoordelen omdat dat de tickets relatief goedkoop kunnen zijn. De unit costs hangen sterk samen met de gemiddelde lengte een vlucht. Simpel weg: je kan onmogelijk een regionale maatschappij met een long-haul operator vergelijken. We gaan de CASK vergelijken (Cost per Avialable Seat Kilometre) met de gemiddelde vluchtlengte. Emirates is uniek wat betreft de gemiddelde vlucht lengte. Het zit precies tussen IAG (British airways en Iberia) en Virgin Atlantic in. Daarom neemt Capa het gemiddelde van die laatste twee voor een goede vergelijking. De gemiddelde vluchtlengte is dus hetzelfde, waar zit het kostenvoordeel in, is de vraag.
Ook de cargo wordt meegenomen en daarom wordt de CASK omgezet en aangevuld naar ATK: Available Tonne Kilometres.

Kosten
Emirates heeft 26% minder kosten per ATK dan IAG/Virgin. In absolute cijfers: 16 dollarcent per ATK (in 2012). In bijna elke kostencategorie heeft Emirates winst.

Nadeel Emirates
Emirates is in twee categorieën in het nadeel:

  • Kosten van vliegtuig eigendom en lease. Doordat Emirates zwaar in nieuwe toestellen investeert zijn de kosten hoog. Vergelijk het met elke 2 jaar een nieuwe auto kopen of 15 jaar in een auto blijven rijden. Het scheelt 1,75 cent.
  • Verkoopkosten. Emirates adverteert meer dan IAG/Virgin, hoewel het verschil niet groot is (0,21 cent)

De voordelen zijn echter groot:

  • Landing, parking, overflying: 2,22 cent besparing. Hier profiteert Emirates van de lage kosten in Dubai. Andere maatschappijen betalen echter dezelfde kosten in Dubai. Dus de concurrentie is niet oneerlijk. Verschil is natuurijk wel dat de helft van alle bewegingen van Emirates in Dubai plaatsvinden.
  • Handling, Catering. Capa kan niet goed definieren waar het verschil in zit, maar het zal vooral de kosten van arbeid zijn. Het scheelt Emirates 2,45 cent.
  • Brandstof. Emirates betaalt 15% minder dan IAG/Virgin. Het scheelt 3,5 cent per ATK. Het scheelt, dat zeker, maar niet in de groottes die soms weleens genoemd worden. Interessant is dat Emirates per ton brandstof $1.064 heeft betaald en IAG/Virgin: $1.060. Het voordeel van Emirates zit in de nieuwere vloot die zuiniger opereert.
  • Onderhoud. Door de nieuwere vloot is er aanzienlijk minder onderhoud nodig. Ook zijn de vliegtuigen van Emirates gemiddeld groter. Per ATK zijn er dus minder kisten te onderhouden. Dit scheelt 3,5 cent.
  • Het grootste voordeel (bijna 6 cent) zit ‘m in de kosten voor arbeid. IAG/Virgin betaalt bijna het dubbele. Hoewel Emirates piloten riant betaalt is het gemiddelde per werknemer dus lager. IAG betaalt 80% meer per werknemer (gemiddeld dus). Virgin 8%. Daar komt bij dat de productiviteit van een Emirates werknemer hoger ligt. Wellicht het belangrijkste is dat er in Dubai geen inkomstenbelasting is en geen vakbonden. Piloten krijgen dan weliswaar veel betaald, ze zijn ook productiever. Vergeleken met Qantas long-haul piloten zelfs 40%.

Dubai_Airport_Emirates

Enkele feitjes ter vergelijking:

  • Een Emirates vliegtuig is een half uur langer per dag in gebruik (13,5 tov 13)
  • Per vertrek zijn er 65 meer stoelen aan boord (309 vs 244)
  • Per vliegtuig per dag zijn er 153(!) meer passagiers aanboord (548 vs 395)

Subsidie
De ‘subsidie’ die de golfmaatschappijen hebben zit, hoewel dat vaak gezegd wordt, dus niet op de brandstof. Maar wel op de lage landingskosten en kosten voor arbeid. Capa heeft ook berekend hoe de verhouding zou zijn als deze kosten genormaliseerd worden. Ze verdubbelen landing- en parking kosten en doen de arbeidskosten met 1/3 omhoog en wat blijkt:
Emirates heeft nog steeds een 21% voordeel op IAG/Virgin.

Dus in plaats van te klagen over oneerlijke concurrentie zouden westerse maatschappijen iets aan hun eigen kosten structuur moeten doen. Waar vooral veel verloren wordt is de verouderende vloot. Het is niets voor niets dat nog-niet-heel-oude A340‘s al afgedankt worden.

Andere voordelen kunnen volgens Capa gehaald worden op:

…minimise infrastructure-related costs and inefficiencies, both on the ground (for example by simplifying the planning process for new airport capacity) and in the air (for example by speeding up the European Single Sky, a massively costly albatross around airlines’ necks)

Deel 1
Eerder keken we ook al naar het Midden-Oosten, dit is deel 2.

Bron: CAPA

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

British Airways Emirates Iberia Virgin
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Londen Gatwick geveld door corona

26/09/2023Redactie

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023Redactie

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

TUI breidt uit op Antwerpen

27/09/2023

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?