Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»“Oneerlijke subsidies voor Emirates” – Is dat wel zo?
Achtergrond

“Oneerlijke subsidies voor Emirates” – Is dat wel zo?

RedactieDoor Redactie20/02/2014Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Vaak hoor je langskomen dat de maatschappijen uit het Midden-Oosten oneerlijke concurrentie zijn voor de westerse maatschappijen. Een Emirates of Etihad zou zwaar gesubsidieerd worden door de -vaak door oliedollars rijk geworden- regeringen. Is dit wel zo? We vonden een uitgebreide analyse bij Capa Centre for Aviation. We zetten hier de belangrijkste conclusies op een rijtje.

Opbouw vergelijking
Eén van de sleutel dimensies is ‘unit cost’. Lage unit cost betekent concurrentievoordelen omdat dat de tickets relatief goedkoop kunnen zijn. De unit costs hangen sterk samen met de gemiddelde lengte een vlucht. Simpel weg: je kan onmogelijk een regionale maatschappij met een long-haul operator vergelijken. We gaan de CASK vergelijken (Cost per Avialable Seat Kilometre) met de gemiddelde vluchtlengte. Emirates is uniek wat betreft de gemiddelde vlucht lengte. Het zit precies tussen IAG (British airways en Iberia) en Virgin Atlantic in. Daarom neemt Capa het gemiddelde van die laatste twee voor een goede vergelijking. De gemiddelde vluchtlengte is dus hetzelfde, waar zit het kostenvoordeel in, is de vraag.
Ook de cargo wordt meegenomen en daarom wordt de CASK omgezet en aangevuld naar ATK: Available Tonne Kilometres.

Kosten
Emirates heeft 26% minder kosten per ATK dan IAG/Virgin. In absolute cijfers: 16 dollarcent per ATK (in 2012). In bijna elke kostencategorie heeft Emirates winst.

Nadeel Emirates
Emirates is in twee categorieën in het nadeel:

  • Kosten van vliegtuig eigendom en lease. Doordat Emirates zwaar in nieuwe toestellen investeert zijn de kosten hoog. Vergelijk het met elke 2 jaar een nieuwe auto kopen of 15 jaar in een auto blijven rijden. Het scheelt 1,75 cent.
  • Verkoopkosten. Emirates adverteert meer dan IAG/Virgin, hoewel het verschil niet groot is (0,21 cent)

De voordelen zijn echter groot:

  • Landing, parking, overflying: 2,22 cent besparing. Hier profiteert Emirates van de lage kosten in Dubai. Andere maatschappijen betalen echter dezelfde kosten in Dubai. Dus de concurrentie is niet oneerlijk. Verschil is natuurijk wel dat de helft van alle bewegingen van Emirates in Dubai plaatsvinden.
  • Handling, Catering. Capa kan niet goed definieren waar het verschil in zit, maar het zal vooral de kosten van arbeid zijn. Het scheelt Emirates 2,45 cent.
  • Brandstof. Emirates betaalt 15% minder dan IAG/Virgin. Het scheelt 3,5 cent per ATK. Het scheelt, dat zeker, maar niet in de groottes die soms weleens genoemd worden. Interessant is dat Emirates per ton brandstof $1.064 heeft betaald en IAG/Virgin: $1.060. Het voordeel van Emirates zit in de nieuwere vloot die zuiniger opereert.
  • Onderhoud. Door de nieuwere vloot is er aanzienlijk minder onderhoud nodig. Ook zijn de vliegtuigen van Emirates gemiddeld groter. Per ATK zijn er dus minder kisten te onderhouden. Dit scheelt 3,5 cent.
  • Het grootste voordeel (bijna 6 cent) zit ‘m in de kosten voor arbeid. IAG/Virgin betaalt bijna het dubbele. Hoewel Emirates piloten riant betaalt is het gemiddelde per werknemer dus lager. IAG betaalt 80% meer per werknemer (gemiddeld dus). Virgin 8%. Daar komt bij dat de productiviteit van een Emirates werknemer hoger ligt. Wellicht het belangrijkste is dat er in Dubai geen inkomstenbelasting is en geen vakbonden. Piloten krijgen dan weliswaar veel betaald, ze zijn ook productiever. Vergeleken met Qantas long-haul piloten zelfs 40%.

Dubai_Airport_Emirates

Enkele feitjes ter vergelijking:

  • Een Emirates vliegtuig is een half uur langer per dag in gebruik (13,5 tov 13)
  • Per vertrek zijn er 65 meer stoelen aan boord (309 vs 244)
  • Per vliegtuig per dag zijn er 153(!) meer passagiers aanboord (548 vs 395)

Subsidie
De ‘subsidie’ die de golfmaatschappijen hebben zit, hoewel dat vaak gezegd wordt, dus niet op de brandstof. Maar wel op de lage landingskosten en kosten voor arbeid. Capa heeft ook berekend hoe de verhouding zou zijn als deze kosten genormaliseerd worden. Ze verdubbelen landing- en parking kosten en doen de arbeidskosten met 1/3 omhoog en wat blijkt:
Emirates heeft nog steeds een 21% voordeel op IAG/Virgin.

Dus in plaats van te klagen over oneerlijke concurrentie zouden westerse maatschappijen iets aan hun eigen kosten structuur moeten doen. Waar vooral veel verloren wordt is de verouderende vloot. Het is niets voor niets dat nog-niet-heel-oude A340‘s al afgedankt worden.

Andere voordelen kunnen volgens Capa gehaald worden op:

…minimise infrastructure-related costs and inefficiencies, both on the ground (for example by simplifying the planning process for new airport capacity) and in the air (for example by speeding up the European Single Sky, a massively costly albatross around airlines’ necks)

Deel 1
Eerder keken we ook al naar het Midden-Oosten, dit is deel 2.

Bron: CAPA


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
British Airways Emirates Iberia Virgin
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

British Airways stuurt crew naar ‘liefdeshotel’

23/06/2025Aimee Kniese

Engelse TUI 737 vliegt ondanks F-16-escorte door

22/06/2025Redactie

Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

21/06/2025Hugo Sassen
Recent

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025

British Airways stuurt crew naar ‘liefdeshotel’

23/06/2025

Amerikaanse prijsvechter Southwest lonkt naar Europa

23/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?