fbpx
IncidentenOnderwerpen

Vaker landing op verkeerd vliegveld dan gedacht

Afgelopen 20 jaar zijn er in de Verenigde Staten op z’n minst 150 commerciële vluchten geweest die of op een verkeerd vliegveld zijn geland of een landing om die reden afgebroken hebben. Dit heeft Associated Press uitgezocht. Afgeopen maanden zagen we drie gevallen: Een Southwest 737, een 747 Dreamlifter en een 767 op Arusha.

Database
AP heeft de database van NASA bekeken. Van de 150 incidenten zijn 35 ook echt tot de landing op het verkeerde vliegveld geweest. 23 daarvan hadden een kortere landingsbaan. Maatschappijen en luchtverkeerleiders zijn niet verplicht om gegevens aan te dragen voor de database. Het is dus goed mogelijk dat er meer incidenten zijn. De FAA wilde AP geen informatie geven hierover. Een MD-80 captain verklaart:

They (controllers) said there would be no problem with (the FAA) and that this was a common occurrence

Deze captain werd er door de controllers op gewezen dat hij met een approach naar het verkeerde vliegveld bezig was.

Oorzaak
In bijna alle gevallen hadden de piloten toestemming om op het zicht een landing te maken, in plaats van op de instrumenten. Veel gevallen gebeurden in het donker en vaak had de baan hetzelfde nummer en lag dichtbij de juiste baan. Sommige piloten hebben navigatie apparatuur genegeerd omdat he tniet klopt met wat ze zagen, namelijk een landingsbaan zichtbaar uit het raam. Een piloot die nu luchtvaartveiligheid onderwijst zegt:

Je hebt die landingsbaan verlichting die zegt: ‘kom maar hierheen, hier moet je zijn, hier mag je landen’. De lichten zijn als de sirenes van de oceaan.

Uit onderzoek van de foute landing van de Dreamlifter kwamen dezelfde fouten naar voren.

Gevaar
Rory Kay, trainingscaptain bij een grote maatschappij zegt dat je zeker weet een aantal kilometer glad en onderhouden asfalt voor je te hebben. Als je dan per ongeluk ergens anders landt wordt het een pure gok. Wat als er een gat is, of er een (onderhouds)auto staat…
De Southwest 737 stopte bijvoorbeeld maar een klein stukje van een klein ravijn. Bij ongelukken in de (westerse) luchtvaart is het tegenwoordig vaak een opeenstapeling van kleine fouten. Een veiligheidsexpert zegt tegen AP: het kan de beslissende druppel zijn die ervoor zorgt dat een ongeluk gebeurt.
De FAA verklaart dat het maar weinig gebeurt. Volgens AP dus (minimaal) 8x per jaar. De FAA benadrukt dat er bijna 29.000 landingen per dag zijn. Geen één foute landing heeft tot gewonden of doden geleid. Wel wordt gekeken of landingslichten moeten worden aangepast.

PBS heeft een aantal in het oog springende verkeerde landingen op een rijtje gezet.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button