fbpx
AirlinesOnderwerpen

Indonesische LCC’s: wie gaat die toestellen vliegen?

In Zuid-Oost Azië zijn de twee grootste spelers AirAsia en Lion Air. AirAsia wordt de grootste gebruiker van de A320, terwijl Lion Air de grootste 737 gebruiker wordt. Beide maatschappijen hebben honderden narrow-body’s in bestelling staan.

Maar wie gaan al die toestellen eigenlijk vliegen? Een budget maatschappij als Lion Air wil de toestellen zoveel mogelijk in de lucht hebben, er wordt weinig rekening gehouden met wat prettige tijden om te vliegen zijn. Elk toestel heeft zo’n 4 tot 5 crews nodig. Leveringen voor Lion Air zijn ongeveer 20 toestellen per jaar. Dat zijn 160-200 nieuwe piloten per jaar. Alleen bij Lion Air, als je de andere maatschappijen zijn het er al snel 600-700.

Lokaal
Lokaal wordt er maximaal eenderde van dit aantal opgeleid. De tekorten van captains zijn nog nijpender. De komende jaren zal een toestroom van buitenlandse piloten onontkoombaar zijn.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button