In Zuid-Oost AziĆ« zijn de twee grootste spelers AirAsia en Lion Air. AirAsia wordt de grootste gebruiker van de A320, terwijl Lion Air de grootste 737 gebruiker wordt. Beide maatschappijen hebben honderden narrow-body’s in bestelling staan.
Maar wie gaan al die toestellen eigenlijk vliegen? Een budget maatschappij als Lion Air wil de toestellen zoveel mogelijk in de lucht hebben, er wordt weinig rekening gehouden met wat prettige tijden om te vliegen zijn. Elk toestel heeft zo’n 4 tot 5 crews nodig. Leveringen voor Lion Air zijn ongeveer 20 toestellen per jaar. Dat zijn 160-200 nieuwe piloten per jaar. Alleen bij Lion Air, als je de andere maatschappijen zijn het er al snel 600-700.
Lokaal
Lokaal wordt er maximaal eenderde van dit aantal opgeleid. De tekorten van captains zijn nog nijpender. De komende jaren zal een toestroom van buitenlandse piloten onontkoombaar zijn.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
