Vannacht hebben zowel Qantas (Australië) als Air New Zealand cijfers bekend gemaakt. Er zijn grote verschillen.
Qantas
Met Qantas gaat het niet goed, dat is al een tijdje zo. Bij het bekendmaken van de halfjaarcijfers is ook bekend geworden dat er 5.000 banen worden geschrapt. Dit is 15% van het personeelsbestand dat gaat van 32.000 naar 27.000. In alle delen van het bedrijf worden banen geschrapt.
Er worden 50 vliegtuigen afgestoten of later geleverd. Onder andere de levering van de laatste 8 A380’s worden -weer- vertraagd. De laatste 3 787’s van Jetstar worden waarschijnlijk helemaal niet afgenomen. Zes 747’s worden eerder retired (9 blijven vliegen). Ook de 737-400’s en alle 767’s vliegen eind 2015 niet meer. De groei wordt stopgezet van Jetstar Asia. Jetstar Japan en Jetstar Hong Kong blijven wel groeien.
De basis in Brisbane wil Qantas van de hand doen.
Qantas leed een verlies van €165 miljoen in het eerste halfjaar, doorgaans de betere periode. De omzet was 4% lager dan een jaar eerder, terwijl de kosten juist 2% hoger waren. Volgens de maatschappij komt het vooral door de uitbreiding van capaciteit, terwijl de vraag afnam door de vertragende Australische economie. Door de moeilijke aandelhoudersconstructie is het lastig voor Qantas geld aan te trekken. De domestic tak maakt nog wel winst, maar veel minder dan eerst. De concurrentie met Virgin Australia is aanzienlijk. Air New Zealand is de grootste aandeelhouder van Virgin Australia.
Air New Zealand
Air New Zealand maakte het eerste half jaar 29% meer winst dan dezelfde periode vorig jaar: €109 miljoen. Voor het hele jaar verwacht de maatschappij €180 miljoen winst te maken. Air New Zealand gaat juist door met vlootuitbreidingen, in 2015 komt er zo’n 8% meer capaciteit beschikbaar.. Dit jaar komen al nieuwe 787-9’s en 777-300’s. Volgend jaar levert Airbus nieuwe A320’s en er komen ATR72-600’s.
Air NZ blijft vasthouden aan de competitieve prijzen volgens de CEO.
“We are keenly focused on ensuring that air travel is more affordable for more Kiwis than ever before whether they are flying from the main centres or regional airports. Equally, we want to seize on the growing demand for New Zealand as a destination and ensure both our pricing and our sales and marketing draw traffic away from competing destinations.”
Ook wil de maatschappij blijven investeren in overeenkomsten met andere maatschappijen. Onlangs werd een overeenkomst met Singapore Airline bekend gemaakt. Ook Virgin Australia staat er rooskleurig voor:
Virgin Australia has a sound strategy and I look forward to helping the airline to realise its potential when I join its Board. We are confident that over the coming years Virgin Australia can deliver consistent earnings performance.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!