Al een aantal jaar probeert ATR een nieuw toestel met minimaal 90 plaatsen van de grond te krijgen. In de nabije toekomst lijkt dit niet te gaan gebeuren.
Airbus is voor 50% eigenaar van ATR. De andere 50% van de aandelen zijn in handen van Finmeccanica. Na de persconferentie van de jaarcijfers heeft de Chief Strategy Officer, Marwan Lahoud, gezegd dat hij er voorlopig niks in ziet.
“it would be completely counterintuitive to launch a new aircraft, now that the consortium is “at last” enjoying large sales successes”
ATR probeert al enkele jaren de aandelhouders te bewegen om in te stemmen met het project. ATR heeft de know-how nodig en de financiële middelen. Lahoud zegt verder:
“We want to enjoy the success [of ATR], and any new project would have an adverse effect [on profits].”
Het grootste toestel van ATR is nu de 72-600, hier kunnen tot 78 personen in. De kleinste Airbus is de A318, daar gaan bij een normale 2-class layout 107 mensen in. Een ATR met 90-99 stoelen zou een mooie aanvulling zijn. Er zijn geen plannen om voor de A318 een neo variant te maken. Vanaf 2016/2017 zal de kleinste Airbus de A319neo zijn. Daar gaan 124 mensen in. Airbus heeft de grote ATR nog niet afgeschoten.
Airbus geeft ook aan te willen kijken naar een minder losse relatie met ATR, een ‘consolidated company’ bestaat tot de mogelijkheden.