fbpx
Opmerkelijk

Rolls-Royce: 10% zuiniger motoren

Rolls-Royce heeft twee nieuwe motoren bekend gemaakt: de Advance en de UltraFan.

Advance
Als eerste moet de Advance geïntroduceerd worden, rond 2020. De motor zou zo’n 6% zuiniger moeten zijn dan de nieuwste motor van Rolls-Royce, de Trent XWB. Vergeleken met de eerste generatie Trent motoren zou zelfs 20% besparing mogelijk zijn. De fanblades zullen van carbon-titanium worden gemaakt, daardoor zal de motor aanzienlijk lichter worden. De kern die de bladen aandrijft zal ook kleiner en lichter worden. Het zal zo’n 700 kg per motor schelen, dat is meer dan 7 personen.

Geared UltraFan
De volgende stap is de UltraFan motor, die in 2025 uit kan komen. Deze bouwt voort op de Advance, en heeft ook een gearbox. Concurrent Pratt & Whitney heeft al zo’n motor en het komt het verbruik ten goede. Deze motor zal 10% zuiniger zijn dan de Trent XWB en 25% zuiniger dan de baseline Trent. Andere nieuwe feature is dat de fanblades een variabele pitch zullen hebben. Ze kunnen als het ware gedraaid worden zodat de hoek anders wordt.

©Rolls-Royce
©Rolls-Royce

Innovatie
Rolls-Royce investeert elk jaar € 1,2 miljard in onderzoek. In 2015 zal de eerste testmotor gaan draaien. Een belangrijk onderdeel zal zijn te testen of de motoren bestemd zijn tegen birdstrikes. Hiervoor worden bevroren vogels afgeschoten in een draaiende motor. Dat ziet er zo uit.

©Rolls-Royce
©Rolls-Royce

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button