Er is nog geen enkele aanwijzing wat er is gebeurd met de verdwenen Boeing 777-200 van Malaysia. Er zijn wel een aantal nieuwsfeitjes naar buiten gekomen.
- Er zijn nog geen signalen van de Flight Data Recorder opgepikt
- Alle bagage van mensen die uiteindelijk niet aan boord zijn gegaan, is van boord gehaald
- Vijf mensen zijn niet aan boord gegaan
- Malaysia Arilines begint snel met familieleden naar Kuala Lumpur te vliegen
- Er wordt in een gebied zo groot als Nederland gezocht naar het toestel
- 40 schepen en 44 vliegtuigen uit 9 landen zijn aan het zoeken
- De captain had 18.000 uur en de FO ruim 2.000
- De Amerikaanse National Transportation and Safety Board heeft een team naar Azië gestuurd om te helpen
- Het team wordt ondersteund door mensen van Boeing en de FAA
- Een terroristische aanslag wordt niet uitgesloten
- Er zijn berichten dat een Chinese groep de verantwoordelijkheid opeist van het verdwijnen van de Boeing
- Er wordt geen commentaar gegeven op de persconferentie
Tijdslijn
-Malaysia Airines vlucht MH370 vertrekt om 00:21 op zaterdag 8 maart (lokale tijd; vrijdag 17:21 Nederlandse tijd). Het zou moeten landen om 06:30 (23:30 Nederlandse tijd) in Peking. Het is een Boeing 777-200ER, met registratienummer 9M-MRO. De 777 heeft een 2-classlayout met 35 business stoelen en 247 economy.
-Aan boord zijn 227 passagiers en 12 crewleden.
-Rond 2:30 is al het contact tussen het toestel en Subang Air Traffic Control verloren. Laatste positie was in het gebied tussen Maleisië en Vietnam. Het laatste contact was 120 nautical miles verwijderd van de Maleisische stad Kota Bharu.
-Het toestel had om 17:21 GMT (03:21 lokaal) weer contact moeten leggen.
-Er zijn indicaties van de radar dat het toestel omgekeerd is.
-Er waren minimaal twee mensen aan boord met een vals paspoort. Ze hebben hun tickets bij China Southern (die een codeshare heeft met Malaysia) gekocht.
-De VS heeft verklaard geen mid-air ontploffing te hebben waargenomen op spionage satellieten.
-Frankrijk biedt aan te helpen zoeken. Ze hebben ervaring met de A330 van Air France.
-In februari had het toestel een onderhoudsbeurt (A-check).
-De 777 heeft 53.400 uur gevlogen in 7.525 vluchten
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
WSJ has updated its maps to reflect the actual #MH370 filed flt plan, which we have reviewed. http://t.co/SbcCytABkN pic.twitter.com/RHzt8o01go
— Jon Ostrower (@jonostrower) March 9, 2014
Many of those missing in #MH370 in their late 20s/early 30s – breakdown of passengers by age, compiled by @AlwynScott pic.twitter.com/6A23y2ejAY
— ReutersAerospaceNews (@ReutersAero) March 9, 2014