Er komt steeds meer informatie, maar daarmee wordt het niet duidelijker.
Radar
Het leger kan nu weer niet met zekerheid zeggen dat het toestel westwaards is gevlogen. Dit meldt NBC. Het leger onderzoekt de mogelijkheid of het vliegtuig wel die kant op is gevlogen, zo meldt het leger nu. Ze weten niet zeker of het de straat van Malakka wel bereikt heeft. Ook wordt nu gezegd dat niemand van het leger heeft gezegd dat het vliegtuig op lage hoogte heeft gevlogen.
Als de berichten van de straat van Malakka waar zijn dan heeft het vliegtuig nog ruim 500km gevlogen nadat het van de radar is verdwenen.
ACARS
Vliegtuigen zijn uitgerust met een ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System). Dit systeem stuurt data via radiofrequenties of satellieten naar de grond. Afhankelijk van de instellingen is met een interval van tussen 1 en 30 minuten, of bij bijzondere gevallen. In de 11e persverklaring heeft Malaysia Airlines gezegd dat:
“All Malaysia Airlines aircraft are equipped with… ACARS which transmits data automatically. Nevertheless, there were no distress calls and no information was relayed.”
Er waren al berichten dat er toch data was. Dit was raar. Nu komt via New Scientist naar buiten dat de motorenbouwer, Rolls Royce, twee data reports van de MH370 heeft ontvangen. In Derbu, UK zit het ‘global health monitoring centre’, waar real-time gegevens worden bijgehouden. Het eerste bericht was kwam vanaf Kual Lumpur Airport, het tweede tijdens de klim naar cruising altitude. De data voor Rolls Royce wordt gefilterd uit een grote hoeveelheid gegevens. Na deze twee berichten waren er verder geen gegevens.
Complot
En voor de complottheorie-aanhangers is er deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=cLdi7vIAjR4
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.