Afgelopen nacht is weer het een en ander aan nieuws naar buiten gekomen. We zetten het op een rijtje.
Telefoons
Als er gebeld wordt naar de telefoons van de passagiers dan gaan die nog steeds over. Er wordt alleen niet opgenomen.
http://www.youtube.com/watch?v=fCy0FjHk-pE
Wrakstukken
De foto die naar buiten is gekomen is nog niet op gereageerd. In het algemeen is vannacht wel bekend geworden dat “no traces and no objects” van MH370 zijn gevonden.
Satellieten
China zet 10 satellieten in om te helpen zoeken. Dat heeft het Chinese leger verklaard. Hoge resolutie beelden worden gebruikt. Ook worden de satellieten gebruikt om het weer in de gaten te houden en communicatie te faciliteren. China heeft ook aangegeven dat Maleisië de zoektocht moet uitbreiden. Zo’n 160 van 239 inzittenden waren Chinese staatsburgers.
Beelden van DigitalGlobe zijn op internet gezet zodat iedereen mee kan zoeken. Het Amerikaanse satelliet-bedrijf hoopt dat deze crowdsourcing zoektocht helpt het vliegtuig te vinden. DigitalGlobe gaat een algoritme gebruiken om te zien of gebruikers bepaalde gebieden taggen. Een pixel op het scherm komt overeen met 50 centimeter oceaan. De beelden zijn te vinden op de website Tomnod.
Paspoort
De Maleisische politie zegt dat één van de gestolen paspoorthouders een Iraniër is. De politie denkt niet dat de man onderdeel is van een terroristische groepering. Wel wordt nader onderzoek gedaan naar de man. De Thaise politie heeft verklaard dat de gestolen paspoorten waarschijnlijk niet gelinkt zijn aan een terroristiche groep.
Nieuw vluchtnummer
Malaysia Airlines verandert het vluchtnummer. MH370/371 is vanaf 14 maart MH318/319
ACARS
De Boeing kan automatisch informatie versturen, bijvoorbeeld in geval van nood. Dit systeem heet: Aircraft Communications and Reporting System (ACARS). Het Maleisische ministerie van luchtvaart wil niks zeggen over mogelijke informatie uit dit systeem. Onbekend is of er überhaupt data is. Op een vraag van Flightglobal zei een official dat hij rekening houdt met the “sensitivity of the investigations.” Media berichtten eerder dat er geen ACARS data was. Malaysia Airlines heeft dit gezegd:
“All Malaysia Airlines aircraft are equipped with continuous data monitoring system called ACARS which transmits data automatically,” says MAS. “Nevertheless, there were no distress calls and no information was relayed.”
De regering kan dit dus niet bevestigen. Het hangt helemaal af van het type ACARS en hoe het geprogrammeerd is in welk geval het systeem informatie verstuurt. Verschillende maatschappijen kiezen voor verschillende intervallen van versturen. Het wisselt tussen 1 minuut en 30 minuten. Vooral informatie over de motoren wordt verstuurd en de crew kan er ook voor kiezen om het systeem uit te zetten.
Zoekgebied
Het zoekgebied wordt uitgebreid. Nu wordt ook op land gezocht. Te weten de westkust van Maleisië bij de straat van Malacca.
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.