De vermissing van vlucht MH370 een Boaing 777 van Malaysia Airlines is een van de meest verbazingwekkende verhalen aan het worden in de geschiedenis van de luchtvaart.
De premier van Maleisië heeft nieuwe informatie bekend gemaakt. Nadat het toestel van de radar verdween heeft het nog bijna 7 uur gevlogen. Het laatste contact met satellieten was om 08:11, Maleisische tijd. Het laatste radarcontact was om 01:22, iets minder dan een uur na take-off.
De berichten van de Maleisische radar blijken te kloppen (ondanks dat ze eerder ontkend werden): om 02:15 is het toestel gezien op de radar aan de westkant van Maleisië, bij de straat van Malakka. De zoektocht rond het punt waar het toestel van de radar verdween is gestaakt.
De premier verklaard dat de acties in ieder geval tot dit punt opzettelijk moeten zijn geweest. Er zijn twee mogelijke routes. Een noordelijke corridor tussen noord Thailand en de grens van Kazachstan en Turkmenistan. Of een zuidelijke corridor tussen Indonesië en het zuidelijke deel van de Indische oceaan. Dat er zo’n grote discrepantie in zit komt door de route van satellieten. MH370 hoeft niet per se ‘in’ een van de twee corridoren gevlogen te hebben maar heeft op enig moment data verzonden vanuit een plek in die corridor.
Communicatie uitgeschakeld
Ook zegt de premier dat de transponder en communicatie bewust is uitgeschakeld.
Captain
Het huis van de captain is doorzocht op zoek naar bewijs voor de verdwijning. Onbekend is of er iets gevonden is. De premier benadrukt dat het niet duidelijk is dat het een kaping is. De mogelijkheid wordt wel onderzocht. Het onderzoek richt zich op crew en passagiers.
Mogelijke route
Verschillende bronnen gaan uit van twee mogelijke routes. De eerste is naar de zuidelijke Indische oceaan. Daar zou het vliegtuig zonder brandstof zijn komen te zitten en neergestort. Andere optie is dat de Boeing over India is gevlogen. Dit wordt echter als onwaarschijnlijk gezien, omdat India goede radar heeft en het toestel op een zeker moment uit de lucht gehaald zou zijn.
Folks, this is how I arrived at my *GUESSTIMATE* based on info of where #MH370 ended, with the help of some experts. pic.twitter.com/oVhSU9cOAs
— Flying With Fish (@flyingwithfish) March 15, 2014
Brandstof
Een 777-200ER kan ruim 14.000 km vliegen, bij volledig gevulde brandstof tanks. Wonderbaarlijk genoeg is het echter onduidelijk hoeveel brandstof er bij vertrek aan boord was. De vlucht naar Peking zou 5 uur en 50 minuten duren. Er wordt altijd reserve brandstof meegenomen. Het vliegtuig heeft volgens huidige gegevens bijna 8 uur gevlogen. Het lijkt voor de hand te liggen dat de brandstof toen echt wel op was.
Opvallend
Malaysia heeft het eerste persbericht over de verdwijning gestuurd toen het vliegtuig nog vloog (naar nu blijkt).
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.