Er zijn drie aanwijzingen voor een kaping door iemand met kennis van het vliegtuig:
Transponder
De eerste aanwijzing is de transponder, het apparaat dat zorgt dat het vliegtuig gevolgd kan worden op de (normale) radar. Nog geen uur na take-off is de transponder uitgezet. Daarna vloog het toestel nog bijna 7 uur door. Het is niet heel moeilijk de transponder uit te zetten, maar als je niks van een vliegtuig weet, is het lastig. CNN laat in een filmpje zien hoe het werkt. Een piloot weet hoe het werkt, maar dit is ook gewoon op internet te vinden. En door dit incident weet de hele wereld het.
ACARS
Belangrijke aanwijzing is het uitzetten van ACARS. Behalve mensen in en rond de luchtvaartindustrie kende niemand dit systeem. Een kaper zal dus kennis moeten hebben (verkregen) van het vliegtuig en de systemen die erin zitten om te bedenken dat dit ook uit moet. ACARS verstuurt informatie over de ‘health’ van een aantal onderdelen van het vliegtuig, zoals de motoren. Dit gaat via de VHF radio of satellieten. ACARS bestaat uit twee onderdelen: het informatie deel en het transmissie deel. Het onderdeel voor de informatie was uitgezet. Dit zet je uit door in de cockpit een serie van knoppen in te drukken. Vervolgens verschijnt een computerscherm waar een optie kan worden geselecteerd om de informatieverzameling uit te zetten. Het is ingewikkelder dan de transponder uitzetten. Een piloot moet dit kunnen, maar het staat ook op internet.
Ingewikkelder is het transmissie deel. Hiervoor moet je naar een ruimte onder de cockpit. Een piloot zou dit normaal niet kunnen uitvoeren. Het is ook niet gebeurd aan boord van MH370, het systeem is contact blijven maken de satelliet. Zonder informatie dus. De satelliet kan zeer onnauwkeurig bepalen waar het toestel is. Vandaar de grote variatie in mogelijke vliegpaden.
Wijzigingen in koers
De derde aanwijzing is dat nadat de transponder en ACARS uit zijn gezet, het vliegtuig de koers heeft gewijzigd en door is gevlogen. Dit wordt bevestigd door militaire radar, die het toestel nog circa een uur gevolgd heeft. Er zijn berichten dat het vliegtuig een soort radar-ontwijkende manoeuvres heeft uitgevoerd, bijvoorbeeld door snel te dalen. AP heeft een expert gevraagd en hij zegt zeer sceptisch te zijn over deze berichten. Radar heeft veel moeite om toestellen nauwkeurig te volgen als ze op grote hoogte vliegen. Het systeem is dan niet betrouwbaar en plotselinge grote verschillen in vlieghoogte komen vaak voor.
Tot slot
Uiteraard zijn dit niet meer dan aanwijzingen. Het blijft gissen want veel feiten zijn er niet. We weten dat de transponder en informatie verzameling van ACARS is uitgezet. Maleisische auoriteiten zeggen zo goed als zeker te weten dat de radar MH370 tot 02:15 lokale tijd gevolgd heeft, dat is een klein uur na verdwijnen. Een kleine 7 uur na verdwijnen is er verbinding gemaakt met Inmarsats. Dat zijn de feiten, meer is er nu (zondagochtend) niet.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.