ACARS is niet lang na take-off uitgezet. Nog voordat het vliegtuig boven de Zuid-Chinese zee vloog is het uitgezet, zo is bekend geworden op een persconferentie van de Maleisische autoriteiten. Vlak voor het bereiken van de oostkust is ACARS uitgezet. Dit is ruim voordat ook de transponder uitging en het laatste contact uit de cockpit kwam.
ACARS is het systeem dat informatie over het vliegtuig verstuurt naar de maatschappij, maar bijvoorbeeld ook naar Boeing en Rolls Royce (de motorenbouwer).
Daarna is aan de hand van satellieten het toestel om 08:15 (Maleisische tijd) nog ergens hier gelokaliseerd:
Malaysian Government’s map of the last known possible positions of #MH370 based on SATCOM pings to Inmarsat satellite pic.twitter.com/oS9ARQhCHd
— Jeremy (@CarryonJW) March 15, 2014
Zoektocht
De zoektocht is uitgebreid. Er wordt in een immens groot gebied gezocht: van centraal Azië tot het zuidelijke deel van de Indische Oceaan. Inmiddels werken 25 landen mee aan de zoekactie. Eerst waren het er 14. Maleisië heeft hulp gevraagd aan onder meer Kazachstan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Turkmenistan, Pakistan, Bangladesh, India, China, Myanmar, Laos, Vietnam, Thailand, Indonesië, Australië en Frankrijk.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.