fbpx
AirlinesOnderwerpen

AirAsia X wil met A350 weer naar Europa

AirAsia X is een pionier op het gebied van long-haul low-cost vluchten. De CEO noemt het bedrijfsmodel vooral: work in progress.

Groei
Azran Osman-Rani, CEO, sprak op de Routes Asia conferentie in Maleisië. AirAsia X blijft zich aanpassen aan wat de markt wil. De focus de komende drie jaar ligt op Azië en ‘Australasia’. Vooral het noorden van Azië wil AirAsia X groeien: China, Japan, Taiwan. Die landen moeten niet alleen bediend worden vanuit de grote hubs in Maleisië, Thailand en Indonesië, maar ook vanuit bijvoorbeeld Australië.

“We have grown from one aircraft to 18 and one route to 19 destinations since our launch but there remains a massive potential within Asia”

Uitbreiding
De bestelde A330’s zijn ideaal voor de langere vluchten in die regio, volgens Osman-Rani. Grootste probleem is de drukte op de verschillende luchthavens. De meeste grote vliegvelden waar AirAsia op vliegt zitten bijna of helemaal vol. AirAsia X wil een met een paar grote hubs 3x zo groot worden. Ze vinden dit een betere strategie dan in heel veel nieuwe landen beginnen. Door de aansluiting op het short-haul netwerk van de AirAsia dochterbedrijven is er een strategisch voordeel. Daarvoor moeten luchthavens gevonden worden waar groei mogelijk is. Een goed voorbeeld is de luchthaven Don Mueang in Bangkok. Deze is weer open gegaan om de groei in luchtverkeer op te vangen en dat zou weleens een unieke kans zijn voor zowel Thailand als AirAsia. Zie ook dit artikel.

Europa
Als de A350 er eenmaal is dan worden ook vluchten naar Europa, Afrika en wellicht ook over de grote oceaan weer interessant. AirAsia heeft al eerder vluchten naar Parijs en Londen geprobeerd, maar dit kon niet uit door de brandstof kosten. Met de zuinige A350 denkt men dus dit wel weer te kunnen doen.

Upinthesky visie

Ook het nieuw te bouwen vliegveld in Indonesië zou weleens een mogelijkheid kunnen zijn als hub voor AirAsia. Het bedrijf wil al langer Indonesië veroveren, maar opschieten doet het niet. Mede omdat Jakarta voller dan vol zit. Een mega hub vlakbij Singapore en Maleisië, wij zien mogelijkheden.

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button