IncidentenOnderwerp

MH370: de feiten

Er is heel veel speculatie over de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines. We hebben de feiten op een rij gezet.

  1. 00:41 Take-Off vanaf Kuala Lumpur (KUL). De Boeing 777-200ER met registratie 9M-MRO begint aan vlucht MH370 naar Peking (PEK). Aan boord zijn 12 crew en 227 passagiers.
  2. 01:07 Laatste ACARS data transmissie. ACARS houdt verschillende systemen van het vliegtuig in de gaten en verzendt dit elk half uur naar de grond. Via de VHF-radio of, boven zee, via satellieten.
  3. 01:19 “All right, good night”, zijn de laatste woorden die worden ontvangen vanuit de cockpit. Onderzoek toont aan dat de co-piloot dit heeft gezegd.
  4. 01:21 De transponder stopt met uitzenden. Het vliegtuig verdwijnt van de radar. De secondary (burger-) radar.
  5. 01:29 Geen ACARS gegevens. Er had weer een ACARS transmissie plaats moeten vinden maar die was er niet, wel was er een aanmelding of ‘handshake’. De data verzameling van ACARS kan in de cockpit uitgezet worden. De ‘handshake’ niet. ACARS heeft elk uur een ‘handshake’ met de satelliet gemaakt.
  6. 02:15 De primary (leger-) radar ziet een stipje wat zeer waarschijnlijk MH370 is. De autoriteiten nemen dit aan.
  7. 06:30 Het toestel had moeten landen in Peking.
  8. 08:11 Laatste volledige aanmelding van de Boeing met een satelliet 3F1 van bedrijf Inmarsat. Inmarsat verzogt de transmissie van de ACARS gegevens. Hoewel de dataverzameling van ACARS niet meer werkte, maakte het systeem wel contact met de satelliet. Er werd geen data verzonden, het is dus onduidelijk waar het toestel zich bevond. Door te kijken welke satelliet de connectie ontving kan heel ruw bepaald worden waar het toestel zich bevond. Er zijn twee mogelijke gebieden van allebei 19 miljoen vierkante kilometer. Na meerdere (7) berekeningen blijft alleen het zuidelijke gebied over en is dit verkleind naar 77.500km2
  9. 08:19 Er is nog een laatste contact ontdekt. Deze laatste ‘handshake’ was slechts gedeeltelijk, het werd onderbroken. Bij opstarten maakt ACARS contact met de satelliet.

Route_MH370_1

Dit is wat we weten. al het andere is speculatie.

Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen