De enorme zoektocht gaat door. Australiƫ heeft op verzoek van de Maleisische autoriteiten de leiding genomen van de zoektocht in de zuidelijke corridor. Inmiddels is twee keer met een vliegtuig boven de route gevlogen, een derde keer volgt snel. De Amerikaanse marine stuurt een P-8A Poseidon, hun meest geavanceerde maritieme verkenningsvliegtuig, om te helpen zoeken. China is op hun grondgebied aan het zoeken naar het toestel. In totaal zijn hiervoor 21 satellieten ingezet. Maleisiƫ heeft bekend gemaakt ook met de FBI samen te werken.
Possible last positions of flight #MH370 pic.twitter.com/XvBJlYrjXk
ā ReutersAerospaceNews (@ReutersAero) March 18, 2014
Er zijn 634 landingsbanen binnen het bereik van de 777.
There are 634 runways in range for missing Malaysia Airlines plane http://t.co/daCtIJBnSs #MH370 pic.twitter.com/PXWTly4o0D
ā Mashable (@mashable) March 16, 2014
Piloten
Bekend is geworden dat het de co-piloot was die de laatste woorden sprak: “all right, good night”. Volgens de Daily Mail wordt gekeken of er geen boodschap in zat dat er iets mis was. De krant zegt dat het niet een normale uiting is. Wat wel normaal is, wordt niet gezegd. De autoriteiten zouden vrienden van de co vragen of zij iets herkennen in bijvoorbeeld zijn stem. Hoe dit verder wordt onderzocht wordt niet gezegd.
Ook is er bewegend beeld van de piloten die naar het vliegtuig lopen. Ook hier is niks bijzonders op te zien.
CNN blijft maar doorgaan over dat de captain een flight sim thuis had staan. Duidelijk is dat de captain een aviation geek is. Maar of het verder nou iets zegt…
Verder wordt er veel gespeculeerd over een zelfmoord actie. Maar waarom zou dan de communicatie uitgezet zijn en nog 7 uur doorgevlogen worden?
Inzittenden
Ook naar andere inzittenden wordt gekeken. China meldt dat na onderzoek blijkt dat geen van de Chinese onderdanen verdacht is, en/of veel vliegtuigkennis zou hebben. Er wordt gekeken naar een 29 jarige Maleisische technicus. Hij heeft een achtergrond in luchtvaart techniek en zou getraind kunnen zijn een 777 te vliegen. Hij heeft gewerkt bij de Maleisische afdeling van het Zwitserse ExecuJet. Onbekend is of hij er nog werkt en wat zijn werkzaamheden precies waren. De politie benadrukt alle passagiers te onderzoeken. Er is nog geen motief gevonden.
ACARS
Het is bekend geworden dat ACARS voor het laatst data uitzond om 01:07. Het volgende bericht zou een half uur later moeten zijn. Ergens in die tussentijd is het systeem uitgezet.
Onbekend
Een interessante vraag die nog niet gesteld is: wat zat er tussen de cargo?
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.