Hoe kon MH370 toch ruim 7 uur vliegen zonder opgepikt te worden op welke radar dan ook. De eerste drie kwartier na verdwijnen van de luchtverkeersradar is het toestel nog door Maleisische en Thaise militaire radar gezien. Daarna niet meer. Bijna iedereen is het erover eens dat de luchtruimen van India, Pakistan en China zeer goed bewaakt zijn. Succes met er doorheen proberen te vliegen.
Zuidelijk
De Amerikanen gaan er niet voor niets vanuit dat MH370 de zuidelijk route heeft genomen (want noordelijk móet gezien zijn). Alleen dan zou het toestel 7 uur gevlogen hebben en vervolgens in zee gestort zijn omdat de brandstof op was. Waarom zou je dat doen? Wellicht was het een fout. Dat lijkt ook niet voor de hand te liggen, degene die het vliegtuig overgenomen heeft wist immers hoe de transponder uit moest (al valt dat nog wel mee om te doen), maar ook ACARS kreeg hij/zij uit. Dat is wat ingewikkelder. En dan zou diegene niet weten wanneer de brandstof op is?
Theorie
Er is nu een interessante theorie opgedoken. Direct wil upinthesky benadrukken dat het niks meer dan één theorie van één persoon is. Maar hij is wel interessant om te lezen. Keith Ledgerwood denkt dat de Boeing 777 van Malaysia in de schaduw is gaan vliegen van een andere Boeing. Ook een 777, maar dan van Singapore Airlines.
Tijden kloppen
Vlucht SIA68 was op 8 maart onderweg van Singapore naar Barcelona. Op het moment dat MH370 van de militaire radar verdween vloog de SIA 777 op hetzelfde punt boven de straat van Malakka. Uit de gegevens van Flightradar (over SIA68) en de persconferentie van de Maleisische autoriteiten blijken beide toestellen op hetzelfde moment op hetzelfde punt geweest te zijn, 200km ten noordwesten van Penang. Door in de schaduw te gaan vliegen worden de 2 Boeings 1 stipje op de militaire radar, met transpondercode SIA68. SIA68 vloog vervolgens via de Andaman Zee, India, Pakistan over Turkmenistan richting Kazachstan. Het komt precies overeen met de noordelijke ‘arc’ waar de Inmarsat de Maleisische Boeing 777 gepeild heeft. MH370 had niet genoeg brandstof om naar Barcelona te vliegen, maar Turkmenistan of Kirgizië zou lukken. Daar kan de Malaysia 777 uit de schaduw van de Singapore Airlines Boeing gekomen zijn en geland zijn. MH370 zou de SIA68 gevolgd zijn met behulp van het TCAS systeem. Dit systeem brengt toestellen in de buurt in kaart en zorgt dat er geen botsing is. Doordat de transponder van MH370 uit stond kom de Singapore Boeing de MH370 niet zien. Maar andersom werkt het wel.
Opmerkelijk
Het komt opvallend overeen allemaal. En dan meldt Keith nog 1 feit niet:
In de eerste berichten over de militaire radardetectie (die later weer ontkend werden en daarna weer bevestigd) werd gesproken dat de Malaysia 777 gezien was op een hoogte net onder de 30.000ft. Op de screenshot van flightradar24 is te zien dat de 777 van Singapore boven de straat van Malakka vloog op een hoogte van 30.000ft.
Lees de hele theorie hier
Disclaimer
Dit is een theorie van Keith Ledgerwood. Wij voegen er 1 feitje aan toe. Upinthesky probeert feiten te brengen, maar af en toe is er wel interessante speculatie.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.