• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    F-35 voor Roemenië weer dichterbij

    27/09/2023

    Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

    27/09/2023

    Schiphol krijgt vergunning voor 500.000 vluchten, hoogoplopende kritiek

    26/09/2023

    KLM plaatst opnieuw grote bestelling bij Airbus

    26/09/2023

    Austrian Airlines veroordeeld voor greenwashing

    25/09/2023
  • Achtergrond

    Nieuw! Nieuw? De Beech 360

    23/09/2023

    Wie (niet) vliegt is gek

    23/09/2023

    Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

    17/09/2023

    Met de nieuwe Cessna Caravan EX op pad | Flight Report

    17/09/2023

    Oefening parachutisten op bijzondere plek | Reportage

    16/09/2023
  • Editors’ choice

    Tweede feestje JetBlue op Schiphol

    21/09/2023

    717 maakt tijdens vlucht twaalf tussenstops

    21/09/2023

    KLM 777 in aanvaring met ballon tijdens nadering

    20/09/2023

    Transavia stuurt extra vliegtuig naar Brussel: ‘Zeer goed ontvangen’

    20/09/2023

    Transavia 737’s wijken uit na incident

    18/09/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Werking brandstof systeem Boeing 777
Achtergrond

Werking brandstof systeem Boeing 777

RedactieBy Redactie18/03/2014Updated:26/07/20203 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Een A400M - ©Airbus
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

“Hoe werkt dat eigenlijk met de benzine in een vliegtuig?” Die vraag kreeg de redactie in een email. We zochten het uit, en gaan uit van de Boeing 777.

Tanks
Een gewone 777 heeft 3 brandstoftanks. Twee mains, in elke vleugel één en een grote center tank. Als de Boeing wordt getankt dan worden eerst de twee mains gevuld. Daarna* gaat de brandstof naar de center totdat er genoeg brandstof inzit, of totdat alles vol is natuurlijk. Schematisch ziet dat er zo uit:

Brandstof_tank_777

Pompen
Er zijn een aantal brandstofpompen. In de center tank zitten 2 pompen en hun taak is de brandstof naar de motoren pompen (elke motor heeft 1 pomp). Als er nog 1,3 ton aan brandstof is stoppen deze pompen. Het wordt overgenomen door de pompen van de mains. Deze zorgen er voor dat de brandstof uit de mains naar de motoren gaat, de linkermain tank zorgt voor de linker motor en rechts hetzelfde. Het gewicht moet altijd hetzelfde blijven. Beide mains hebben een backup-pomp (AFT). En er is een systeem om brandstof van de ene naar de andere main te pompen om het gewicht gelijk te houden. Ook hier is een pomp en een backup pomp voor. Deze pompen zorgen er ook voor dat als er een pomp van de center uitvalt er toch brandstof bij beide motoren komt.

Laatste beetje
Die 1,3 ton in de center wordt indien nodig naar de mains gepompt, van waaruit het weer naar de motoren gaat. De APU (de generator voor alle electriciteit) krijgt brandstof uit de linker main.

Dumpen
Je komt liever niet in de situatie dat en brandstof gedumpt moet worden, maar soms moet het. Als de piloot deze functie selecteert geeft hij/zij ook aan hoeveel brandstof er over moet blijven. Vervolgens worden de motoren gevoed uit de mains. Tegelijk gaan de pompen van de center aan, alleen gaat de brandstof niet naar de motoren, maar naar een openstaande klep. In beide mains zit ook een (extra) pomp die de brandstof naar zelfde open klep pompt. In de cockpit is het proces te volgen en te zien hoe lang het nog duurt. Brandstof dumpen ziet er zo uit:

Tanks
We kennen nu de center en de mains, maar de 777 is er in verschillende varianten en met een verschillende bereik. We gaan ze even langs:

  • De kleinste, de 777-200 heeft vooral een veel kleinere center tank. Bijna alles zit in de vleugels. In beide mains zit 35.000 liter en in de center 47.000. Totaal: 117.300 liter. Voor het fuel balancing zijn 2 buizen tussen de vleugels.
  • De 777-200ER en 777-300. Deze tanks sluiten wel aan, zoals op bovenstaand plaatje. In de mains gaat 36.000 liter en de center 99 duizend. In totaal 171.190 liter.
  • De grootste standaard tanks vind je in de 777-200LR en 777-300ER. Hier zit 181.270 liter in. 39.000 in beide mains en 103k in de center.
  • Tenslotte kan de 777-200LR ook met extra tanks worden uitgerust. Deze tank bevindt zich in het cargoruim en heeft een pomp die de brandstof in de center pompt. Een tank heeft 7.100 liter en de -200LR kan met 3 tanks worden uitgerust. In totaal zit er dan 202.290 liter in. Bijna 2x zoveel als in de basis 777, de 777-200.

In de cockpit valt (uiteraard) te zien hoeveel brandstof er nog is:

Brandstof_indicatie_Cockpit_777

*Werkt iets anders in het echt, maar belangrijkste is dat de twee mains vol zitten en het gewicht gelijk verdeeld is.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Boeing 777 Brandstof
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Nieuw! Nieuw? De Beech 360

23/09/2023Goof Bakker

Wie (niet) vliegt is gek

23/09/2023Lieneke Koornstra

Waarom krijg je een slechte adem in het vliegtuig?

17/09/2023Sander Lamers

Comments are closed.

Recent

Beschadigde 757 staat voorlopig aan de grond

27/09/2023

F-35 voor Roemenië weer dichterbij

27/09/2023

Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

27/09/2023
Populair

Applaus na optreden A320-passagiers

24/09/2023

Ural Airlines wil A320 vanaf tarweveld laten opstijgen

25/09/2023

Düsseldorf ziet grote maatschappij vertrekken

23/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?