Een theorie die ‘viral’ is gegaan op internet is van Chris Goodfellow, al 20 jaar piloot. Zijn theorie is als volgt.
180 graden bocht
Het valt en staat met de 180 graden bocht die MH370 gemaakt heeft. Dit heeft de Thaise radar gezien. Goodfellow denkt dat het een normale vlucht was totdat er brand uitbrak. De piloten hebben snel een aantal systemen uitgezet om de brand te bestrijden. Waaronder de communicatiesystemen. Hij gaat uit van zijn eigen ervaring en denkt dat de ervaren captain net zo denkt als hij. Ervaren piloten weten volgens Goodfellow altijd waar het dichtstbijzijnde vliegveld is.
Langkawi
Goodfellow pakte Google Earth erbij en zag binnen 30 seconden Langkawi. Terug naar Kuala Lumpur betekende over 8.000 voet obstakels vliegen. Waarom die gok nemen, denkt Goodfellow. Inzoomend op Langkawi zag Goodfellow een lange landingsbaan van ruim 3.800 meter. Net zo lang als bijvoorbeeld de polderbaan. Hij denkt dat de captain dit vliegveld in zijn achterhoofd had als uitwijk mogelijkheid. Daarom heeft de captain direct een linkerbocht genomen en is daarheen gevlogen. Hij zal het niet gehaald hebben en bedwelmd zijn door de rook. Het toestel is vervolgens op de autopilot doorgevlogen en toen de brandstof op was is het gecrasht. Of het is door de brand gecrasht.
This pilot, as I say, was a hero struggling with an impossible situation trying to get that plane to Langkawi. No doubt in my mind. That’s the reason for the turn and direct route. A hijack would not have made that deliberate left turn with a direct heading for Langkawi. It would probably have weaved around a bit until the hijackers decided on where they were taking it.
Facts straight
Het is een heel populaire theorie, er wordt veel over getweet bijvoorbeeld. Alleen er zitten een paar foutjes in. Zo ging het vliegtuig eerst inderdaad recht richting Langkawi, maar daarna is er nog 2x een scherpe bocht gemaakt. Een bedwelmde piloot kan dat niet. Nu is het niet 100% zeker dat wat de radar heeft gezien ook echt MH370 was. Wat wel met zekerheid wordt gezegd is de ontvangst van de laatste ACARS ping in één van de twee “arcs”. Als de autopilot aanstond richting Langkawi dan was het toestel nooit in een van die arcs uitgekomen. Ook raar is dat er vliegvelden dichterbij waren. Bijvoorbeeld een groot vliegveld aan de oostkust, het eerste land dat MH370 tegenkomt na een 180 graden bocht. Waarom niet naar dit Sultan Mahmud Airport. Ook deze baan is lang genoeg en Malaysia vliegt er op, best kans dat de piloten dit vliegveld ook kenden.
Gister hadden we de speculatieve theorie dat MH370 een andere Boeing geschaduwd heeft.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.