Update 15:20
Inmiddels is het donker. Vanaf 05:30 Perth tijd (22:30 CET) wordt de zoektocht hervat. De Noorse reder heeft laten weten dat het schip nu zo’n 16 uur in de regio is. Het vaart op en neer in het zoekgebied. De crew van 19 man sterk speurt met verrekijkers de oceaan af. Het schip blijft heen en weer varen totdat de Australiërs andere instructies geven. De 4 vliegtuigen die het gebied hebben afgezocht hebben in totaal 23.000 km2 verkend. Er is niks gevonden.
Oorspronkelijke bericht 13:00:
Australië heeft op satellietbeelden mogelijke wrakstukken gevonden. Daaropvolgend zijn 4 vliegtuigen die kant op gestuurd om te zoeken, ook zijn schepen onderweg. Deze foto’s zijn 4 dagen geleden genomen.
Uitsluitsel
De Australische minister van defensie zegt dat het twee tot drie dagen duurt voordat er meer bekend is over de mogelijke wrakstukken. Momenteel is het ook heel slecht weer op die locatie. Zoeken is moeilijk omdat het zicht slecht is. De condities in dit deel van de Indische Oceaan zijn de ruwste ter wereld. De ‘roaring Forties’ wind kunnen enorme golven veroorzaken. Het tij gaat van west naar oost.
P-8A Poseidon
De mogelijke wrakstukken zijn op een van de onbereikbaarste plekken van de aarde. De zoektocht komt niet zomaar op gang. Op 3 uur vliegen van Perth is de locatie. De meeste hoop is gevestigd op een P-8A Poseidon van de Amerikaanse marine. Vanochtend om 9 uur Nederlandse tijd kwam het toestel aan. Het zou 3 uur zoeken, daarna is het nog 3 uur terug vliegen. ABCNews heeft een verslaggever aan boord en hij meldde via Twitter dat er vandaag niks gevonden is. Het is nu donker daar. Morgen wordt een volgende vlucht ondernomen. Ook was er een P-3 Orion onderweg vandaag.
Schip
Het Noorse schip Hoegh St. Petersburg is inmiddels in het gebied, meldt de reder. Dit schip vervoert auto’s en was onderweg van Madagaskar naar Melbourne en was het dichtst in de buurt. Ook is er een voorraadschip van de Australische marine onderweg, uitgerust voor ‘search and rescue’. Ook de Britse HMS Echo is onderweg.
Zwarte doos
Flight Data Recorders kunnen de waterdruk aan tot zo’n 6 km diepte. De sonic ping die de box uitzendt komt echter niet verder dan circa 4,2 km. Delen van het gebied waar nu gezocht wordt zijn meer dan 5 km diep.
Route
Als de wrakstukken inderdaad van de MH370 zijn, moet het toestel nadat het van de militaire radar verdween nog een bocht hebben gemaakt. De laatste data was dat de Boeing richting de Andaman Zee vloog.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.