fbpx
OnderwerpenOpmerkelijk

Emirates A340’s worden koraalrif

Dat Emirates van de A340’s af wil is al langer bekend. Het liefst zou Emirates de toestellen verkopen, maar niemand wil de A340-500 hebben. Tim Clark, CEO heeft The Daily Telegraph verteld wat er mee gaat gebeuren.

“Cut up in the desert”. Emirates zal ze zo goed als mogelijk gaan strippen. Daarna gaan ze naar de overheid, die zal ze ontsmetten en laten afzinken in de Perzische Golf. Daar kan koraal gaan groeien tot een koraalrif en een attractie worden voor duikers.

Sentimental
Hoewel het nogal een rigoreuze oplossing is, moet je volgens Clark niet sentimenteel worden.

“Sad but that’s what you have to do. They are no use to us.”

©Marc AuMarc / Flickr
©Marc AuMarc / Flickr

Achterhaald
Ooit ontworpen als het ideale vliegtuig voor de ultra long haul, nu achterhaald door de brandstof prijs. Inmiddels kan de 777 (zo goed als) hetzelfde als de A340, maar dan met maar 2 motoren. Daardoor is de Boeing veel goedkoper in zowel verbruik als onderhoud. En daarmee heeft de A340 zo goed als geen bestaansrecht meer. Al probeert Airbus door nieuwe onderhoudscontracten en 2e hands dumpprijzen het toch een interessant toestel te laten zijn.

Emirates zet de toestellen inmiddels al in op korte routes. Bijvoorbeeld Dubai-Doha (383km). De langste route is Dubai-Kaapstad, nog geen 8000 km, minder dan de helft van waar de kist voor gemaakt is. Van de Emirates vloot is het door de ruime indeling van de cabine (258 in plaats van de gebruikelijke 313) een populair toestel. Bovendien, waar vind je nog een 2-4-2 opstelling?

Bestel de limited edition DC-3 'Rosinenbomber'-Aviationtag!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje luchtvaartgeschiedenis in huis. Deze iconische DC3 heeft nog dienst gedaan tijdens de Tweede Wereldoorlog en heeft in 2008 als laatste vliegtuig, samen met een Junkers Ju-52, vanaf Berlin Tempelhof gevlogen.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button