Boeing heeft toestemming van de FAA aangevraagd om extra veiligheidsmaatregelen te installeren in de 777. Dit blijkt uit een document in te zien via US Federal Register. Dit is een overheids website waar onder andere regels en wetgeving op staat. Het betreft de 777-200, 777-300 en 777-300ER. Het MH370 toestel was een 777-200ER.
Hacken
De kern is dat Boeing onboard hacking tegen wil gaan van essentiële computersystemen. De angst is dat passagiers via het inflight entertainment systeem verbinding kan maken met systemen die nodig zijn voor de veiligheid van het vliegtuig en de data netwerken. Bepaalde entertainment systemen komen met USB en ethernet aansluitingen. In theorie kan een hacker op die manier toegang krijgen tot de cockpit.
Loskoppelen
Het inflight entertainment system is verbonden met andere systemen in het vliegtuig. Boeing heeft aangevraagd om dit los te koppelen. De FAA is gevraagd om er een “network extension device” van te maken. Zodoende is het systeem niet meer geïntegreerd, maar hangt het als het ware los aan de andere systemen. Op deze manier is het fysiek onmogelijk om bij de veiligheidssystemen te komen. Op 18 november 2013 heeft de FAA toestemming gegeven voor de veranderingen. De aanvraag is van medio 2012. Boeing:
“The existing regulations and guidance material did not anticipate this type of system architecture or electronic access to aircraft systems. Furthermore, regulations and current system safety assessment policy and techniques do not address potential security vulnerabilities, which could be caused by unauthorised access to aircraft data buses and servers.”
Bescherming
De FAA geeft toestemming voor “unauthorised sources internal to the airplane” en “prevent inadvertent and malicious changes to, and all adverse impacts upon, airplane equipment, systems, networks, or other assets required for safe flight and operations”.
MH370
Bekend is dat de transponder en de ACARS-data uitgezet zijn. Onbekend is hoe dat gebeurd is.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.