Ook vandaag is er weer gezocht naar mogelijke wrakstukken van de Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines.
Objecten gezien deel 1
Een P3 Orion van de Royal Australian Air Force (RAAF) heeft drijvende objecten gezien. Het Australische marineschip HMAS Success is gevraagd te gaan kijken op de plek, zo’n 2500km verwijderd van Perth. De objecten zijn om 14:45 Perthtijd gezien. De crew heeft twee objecten gezien. De eerste grijs met een groen cirkelvormig object en de tweede een orange rechthoekig object.
Drijvende objecten deel 2
Eén van de twee Chinese IL-76’s heeft gemeld “verdachte” drijvende witte objecten te hebben gezien. Deze staan los van de door de Orion geziene objecten. De twee objecten waren “relatief groot” en kilometers daar omheen meerdere kleine witte objecten. Dit meldt het Chinese persbureau Xinhua. Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse zaken heeft vervolgens verklaard dat ze niet kunnen bevestigen dat de objecten verband houden met het Maleisische toestel.
Het Australische AMSA heeft de Amerikaanse P-8 Poseidon gevraagd de objecten te ‘herlocalisren’, maar dit toestel heeft niks kunnen vinden. De Chinese IL-76 vloog op 33.000ft toen ze de objecten zagen.
Radar
CNN meldt op basis van een bron dichtbij het onderzoek dat MH370 een scherpe bocht heeft gemaakt, waarbij er snel hoogte verloren is. Militaire radar zou hebben opgepikt dat het toestel in het allereerste deel van de vlucht boven de Zuid Chinese Zee deze maneouvre heeft uitgevoerd. Dit is gebeurd nog voordat het toestel over de Straat van Malakka vloog. Het toestel ging van 35.000ft naar 12.000ft. Zo’n bocht zou ongeveer 2 minuten moeten duren. Daarna verdween het van de radar. Boven de straat van Malakka werd het weer opgepikt op de radar.
CNN meldt dat de bocht opzettelijk lijkt. In de tijd zou normaliter een noodsignaal uitgezonden kunnen worden, dit is niet gebeurd of niet ontvangen. CNN speculeert nog wat door en zegt een reden kan zijn om uit het verkeer te blijven. Het is een drukke route en onder de 12.000ft zou een veilige vlieghoogte zijn. Ook zou het kunnen dat er decompressie was en dat daarom zo snel laag gevlogen is. Onder de 10.000ft heeft het toestel en haar passagiers daar geen problemen van. De bron van CNN mag niet met de media praten en is dan ook anoniem.
Zoekactie
In het zuidelijke deel van de zuidelijk corridor (waar Australië de zoektocht leidt) is vandaag met weer meer materiaal gezocht. Er kwamen 10 vliegtuigen in actie. Twee Chinese IL-76’s, twee RAAF P3 Orion’s, drie gehuurde lange afstand toestellen (een A319 en 2 Bombardier GlobalExpress), US Navy P-8A Poseidon en twee Japanse P3 Orion’s. Vandaag is er 68.000 km2 afgespeurd.
In het noordelijke deel van de zuidelijke corridor wordt de operatie geleid door Indonesië. Daarover wordt minder bekend gemaakt. Meeste vluchten vertrekken vanaf het Maleisische Subang Airport. Er zijn vandaag twee vluchten vertrokken, een marine P8 Poseidon en een luchtmacht C-130. Beide toestellen zijn van India. Andere vluchten zijn geannuleerd vanwege de tropische cycloon Gillian. Australië heeft verklaard dat de zoekactie in dat deel geen last gaat hebben van deze cycloon.
Schepen
China heeft een kleine vloot schepen naar het gebied gestuurd, 7 marineschepen en een ijsbreker. De eerste schepen moeten morgen aankomen. Meer dan 150 mensen aan boord van MH370 waren Chinees. Ook is de Britse HMS Echo onderweg. Dit schip is uitgerust voor bodemonderzoek en komt ook dinsdag aan. Verder vliegt de VS zijn high-tech Black Box detector naar het gebied. Als er wrakstukken worden gevonden dan kan snel gehandeld worden, is de gedachte. Deze detector wordt achter een schip voortgesleept op lage snelheid. Het apparaat kan de ping oppikken tot een diepte van 20.000ft (6100m).
NASA gaat extra satellieten en het ISS inzetten om foto’s te maken. Ook wordt naar oude beelden gekeken.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.