De Maleisische premier heeft de families geïnformeerd dat de vermiste Boeing in de Indische Oceaan moet zijn gecrasht.
Door nieuw onderzoek en berekeningen aan de data van de satellieten van Inmarsat blijkt dat MH370 in de zuidelijke corridor moet hebben gevlogen. Het laatste signaal werd in het midden van de Indische Oceaan opgevangen. Een soortgelijke analyse is nooit eerder gedaan. De analyse is gedaan door Inmarsat en het Britse UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB). Morgen zullen de Maleisische autoriteiten een persconferentie houden waar verdere details bekend gemaakt worden.
Premier:
“With deep sadness and regret I must inform you that, according to this new data, flight MH370 ended in the southern Indian Ocean.”
“Het is een locatie ver van mogelijke landingsplaatsen”, vervolgt de premier.
Malaysia Airlines:
We deeply regret that we have to assume beyond any reasonable doubt #MH370 has been lost
Zoekactie maandag
Ook vandaag is weer gezocht naar wrakstukken van MH370. Er is door 10 vliegtuigen in het zuidelijke deel van de Indische Oceaan gezocht. Een Australische Orion heeft twee drijvende objecten gezien. Het marineschip HMAS Success is onderweg om dit verder te bekijken. Het schip zou uiterlijk einde van de avond (Nederlandse tijd) aan moeten komen. Vanochtend heeft een Chinese IL-76 ook 2 objecten gezien. Het vliegtuig was onderweg terug en vloog op 33.000ft. De Amerikaanse P8 Poseidon is daarna naar de plek gegaan, maar heeft niks kunnen vinden. Een P8 is één van de meest geavanceerde observatie vliegtuigen.
In totaal hebben 10 vliegtuigen aan de Australische zoekactie deelgenomen, er is 68.000 km2 afgezocht. Ook zijn er meerdere schepen onderweg om te helpen. De eerste zou morgen aan moeten komen. De VS vliegt een speciaal Black Box Detection apparaat naar Australië. Deze kan pings van de black boxen tot 6100 meter diepte detecteren. Normaal kan een ping ‘maar’ tot 4 km worden opgespoord. De black boxes sturen ongeveer een maand signalen, daarna is de batterij leeg. Snelle actie is dus noodzakelijk.
Ook in het noordelijke deel van de zuidelijke corridor is gezocht. Maar door tropische cycloon Gillian zijn de meeste vluchten geannuleerd.
Cargo
Ook is er meer duidelijkheid over de vracht aan boord van de Boeing. Het betreft 200 kg aan lithium batterijen. Malaysia Airlines benadrukt dat zulke mogelijke gevaarlijke ladingen altijd met zorg worden behandeld. Flightglobal meldt dat door brand door een soortgelijke lading in zowel 2010 als in 2011 een Boeing 747-400F gecrasht is. Verder zat er in het vrachtruim kisten met fruit en electrische apparaten.
First Officer
Eerder vandaag maakte de Maleisische overheid bekend dat de co-piloot voor de 6e keer op een 777 vloeg. Het was de eerste keer zonder ‘backup’-piloot. Ook werd bekend dat ongeveer honderd mensen zijn ondervraagd die op enige manier de piloten kenden. Hier is niks uitgekomen.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.