In de 21e eeuw waar een glas cola vanuit de ruimte kan worden gezien en je je mail kan lezen midden in de Serengeti, is een vliegtuig van 64 bij 60 meter niet te vinden. De Maleisische autoriteiten zeggen nu zeker te weten dat het toestel in zee is gestort. dit bericht komt 17 dagen nadat MH370 verdwenen is. Men zegt dit te weten dankzij een 19e eeuwse techniek: het Doppler effect.
Pings
Nadat het toestel van de radar verdween, is er nog 7 keer een ping naar een satelliet van Inmarsat verstuurd. Deze ping was van ACARS, een systeem dat de belangrijkste systemen van het vliegtuig in de gaten houdt en data erover doorstuurt. Vanuit de cockpit is de ACARS-dataverzameling uit te zetten, maar niet het aanmelden van ACARS bij de satelliet. De 7 verstuurde pings waren dus zonder data. De tijd dat de ping nodig had om bij de satelliet te komen kon Inmarsat eerder al 2 corridors aangeven waarbinnen het vliegtuig zich moet hebben bevonden. Dit is een gebied van 19 miljoen km2, per corridor…
Doppler
Daarna zijn wetenschappers aan de slag gegaan om de locatie preciezer te bepalen. Lastig was dat het slechts een zwak signaal was en maar door 1 satelliet opgevangen. Plaatsbepaling bij bijvoorbeeld GPS gaat aan de hand van meerdere satellieten die de bron door middel van een driehoeksbepaling lokaliseren. Inmarsat moest het met deze zeer beperkte gegevens doen. En daar kwam het Doppler effect om de hoek kijken. Het Doppler effect kent iedereen van een sirene van bijvoorbeeld een politieauto. Het klinkt anders als de auto naar je toe komt en van je af gaat.
MH370
Door de snelheid waarmee de 7 ping’s aankwamen bij de satelliet te bekijken, kan Inmarsat zeggen welke kant MH370 op bewoog. Door het Doppler-effect zijn de snelheden van de pings net iets anders. Inmarsat heeft het vergeleken met eerdere data van verschillende Malaysia Airlines 777’s. Van die 777’s wist Inmarsat wel de locatie. Dat hebben ze naast de minimale data van MH370 gelegd. Het is daardoor duidelijk dat het vliegtuig airborne was en dat de laatste locatie in de zuidelijke corridor was. De logische conclusie is dat het toestel in de Indische Oceaan is gecrasht. De plaatsbepaling is heel onnauwkeurig omdat de verschillen in de pings zeer, zeer klein zijn. Inmarsat kan ook niet zeggen hoe hoog het vliegtuig vloog, welke snelheid het had. Laat staan hoeveel brandstof er nog aan boord was.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.