Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    KLM annuleert vluchten naar München

    03/12/2023

    EasyJet ziet na uitgestelde krimp Schiphol nieuw probleem

    03/12/2023

    Kritiek op Schiphol-CEO: ‘Eigen koers gaan varen’

    02/12/2023

    Nieuwkomer op MAA

    02/12/2023
  • Achtergrond

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023

    Vliegtuigen en sneeuw: (g)een goede combinatie

    25/11/2023

    Schiphol in nieuwe fase beland | Opinie

    24/11/2023
  • Editors’ choice

    De eerste Airbus van KLM | Column

    03/12/2023

    KLM annuleert vluchten naar München

    03/12/2023

    Nieuwkomer op MAA

    02/12/2023

    IPB met KLM naar Bitter Bolivia | Column

    02/12/2023

    Kijkje achter KLM-schermen bij speciaal vervoer

    02/12/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»MH370 getraceerd door techniek uit 19e eeuw
Incidenten

MH370 getraceerd door techniek uit 19e eeuw

RedactieDoor Redactie25/03/2014Update:26/07/2020Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

In de 21e eeuw waar een glas cola vanuit de ruimte kan worden gezien en je je mail kan lezen midden in de Serengeti, is een vliegtuig van 64 bij 60 meter niet te vinden. De Maleisische autoriteiten zeggen nu zeker te weten dat het toestel in zee is gestort. dit bericht komt 17 dagen nadat MH370 verdwenen is. Men zegt dit te weten dankzij een 19e eeuwse techniek: het Doppler effect.

Pings
Nadat het toestel van de radar verdween, is er nog 7 keer een ping naar een satelliet van Inmarsat verstuurd. Deze ping was van ACARS, een systeem dat de belangrijkste systemen van het vliegtuig in de gaten houdt en data erover doorstuurt. Vanuit de cockpit is de ACARS-dataverzameling uit te zetten, maar niet het aanmelden van ACARS bij de satelliet. De 7 verstuurde pings waren dus zonder data. De tijd dat de ping nodig had om bij de satelliet te komen kon Inmarsat eerder al 2 corridors aangeven waarbinnen het vliegtuig zich moet hebben bevonden. Dit is een gebied van 19 miljoen km2, per corridor…

Doppler
Daarna zijn wetenschappers aan de slag gegaan om de locatie preciezer te bepalen. Lastig was dat het slechts een zwak signaal was en maar door 1 satelliet opgevangen. Plaatsbepaling bij bijvoorbeeld GPS gaat aan de hand van meerdere satellieten die de bron door middel van een driehoeksbepaling lokaliseren. Inmarsat moest het met deze zeer beperkte gegevens doen. En daar kwam het Doppler effect om de hoek kijken. Het Doppler effect kent iedereen van een sirene van bijvoorbeeld een politieauto. Het klinkt anders als de auto naar je toe komt en van je af gaat.

MH370
Door de snelheid waarmee de 7 ping’s aankwamen bij de satelliet te bekijken, kan Inmarsat zeggen welke kant MH370 op bewoog. Door het Doppler-effect zijn de snelheden van de pings net iets anders. Inmarsat heeft het vergeleken met eerdere data van verschillende Malaysia Airlines 777’s. Van die 777’s wist Inmarsat wel de locatie. Dat hebben ze naast de minimale data van MH370 gelegd. Het is daardoor duidelijk dat het vliegtuig airborne was en dat de laatste locatie in de zuidelijke corridor was. De logische conclusie is dat het toestel in de Indische Oceaan is gecrasht. De plaatsbepaling is heel onnauwkeurig omdat de verschillen in de pings zeer, zeer klein zijn. Inmarsat kan ook niet zeggen hoe hoog het vliegtuig vloog, welke snelheid het had. Laat staan hoeveel brandstof er nog aan boord was.

Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Boeing Boeing 777 Inmarsat Malaysia MH370
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

De eerste Airbus van KLM | Column

03/12/2023Netty Buijing

‘Neponderdelen’ aangetroffen in Ryanair-vliegtuigen

03/12/2023Redactie

KLM annuleert vluchten naar München

03/12/2023Redactie

Recent

De eerste Airbus van KLM | Column

03/12/2023

‘Neponderdelen’ aangetroffen in Ryanair-vliegtuigen

03/12/2023

KLM annuleert vluchten naar München

03/12/2023
Populair

Bijzondere gebeurtenis tijdens vlucht in Boeing 747 | Video

30/11/2023

A320 vliegt per ongeluk naar verkeerde stad

29/11/2023

‘Neponderdelen’ aangetroffen in Ryanair-vliegtuigen

03/12/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?