Gisteren hebben een Chinees en een Australisch schip signalen opgevagen die mogelijk van een black box kunnen zijn.
Haixun
Het Chinese schip Haixun 01 heeft gister twee keer een signaal opgepikt met de 37,5KHz frequentie. Deze frequentie gebruiken de Flight Data Recorder en de Cockpit Voice Recorder ook. De Haixun zoekt in het zuidelijke deel van het zoekgebied ten westen van Perth. Vliegtuigen hebben zo’n 90 km van de Haixun witte objecten zien drijven. De signalen zijn op vrijdag en zaterdag opgepikt, er zat 2 km tussen de beide loacties. Op vrijdag is het signaal een kwartier waargenomen, op zaterdag was er 90 seconden contact. Er zijn vandaag meer schepen en vliegtuigen naar dit gebied gestuurd.
Ocean Shield
Ondertussen heeft ook het Australische marineschip de HMAS Ocean Shield ook een signaal opgepikt. Dit schip heeft de geavanceerde Amerikaanse Towed Pinger Locator bij zich. Dit schip bevond zich 300nm (550km) van de Haixun. Het signaal is zondagochtend (Australische tijd) opgepikt. Het schip blijft zondag in hetzelfde gebied zoeken. Later op zondag wordt besloten of het schip daar blijft of ook naar de Haixun gaat. Angus Houston (hoofd zoekactie) verklaart dat beide meldingen serieus worden genomen.
Versterking
De Britse HMS Echo is naar de plek van Haixun gestuurd. De Echo heeft apparatuur aan boord om de zeebodem in kaart te brengen en zou zodoende het vliegtuig kunnen zien als het op de bodem ligt. De Echo zou vanavond (Nederlandse tijd) aan moeten komen. Dit is wat de multibeam sonar van de HMS Echo kan zien op de zeebodem:
— VADM Kamarul (@mykamarul) April 6, 2014
Het was niet algemeen bekend dat de Haixun apparatuur aan boord had om pings op te pikken. Het is niet bekend wat de technische mogelijkheden zijn van deze locator. De data was in ieder geval niet voldoende om uitsluitsel te geven of de ping van MH370 kwam. Houston is zeer tevreden over de medewerking van de Chinezen. Niet alleen hebben ze met 7 schepen de grootste vloot in het gebied ook wordt alle informatie direct gedeeld.
“China’s sharing everything that is relevant to this search – everything,” zei hij.
Zuidelijker
Vandaag is het zoekgebied weer wat zuidelijker verplaatst, nadat er eerst een verschuiving naar het noorden was. De data van de satellieten is nogmaals geanalyseerd, aan de hand daarvan is het zoekgebied weer veranderd. Dit is ook meer naar het gebied van de Haixun. Het water in dat gebied is zo’n 4,5 km diep.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.