Schiphol gaat uitbreiding richting Lelystad. Er komen in eerste instantie 10.000 vluchten bij. Daarna gaat het aantal vliegbewegingen stapsgewijs groeien naar maximaal 45.000 vluchten in 2043.
Schiphol gaat 90 miljoen investeren in de luchthaven. Er moet een langere baan komen en een taxibaan. Tevens wordt geïnvesteerd in een terminal, parkeerterreinen en onderhoudsgebouwen. Het vliegveld moet bijna geheel verbouwd worden. De baan wordt 2.400 meter, dus grotere vliegtuigen kunnen er niet opstijgen. In 2018 moet het vernieuwde Lelystad opengaan en dan 5 jaar doorgroeien, daarna zijn nieuwe investeringen nodig.
NRC meldt dat er geen vliegmaatschappijen zijn die concrete belangstelling hebben om naar Lelystad te verhuizen. De landingskosten zullen wel lager zijn dan op Schiphol, zo moeten maatschappijen verleid worden. Arkefly is echter bang dat de brandstof weer duurder is, en dat het daardoor niet interessant is om weg te gan van Schiphol. Arkefly heeft tevens een probleem, de 767’s zullen wegens de baanlengte nog steeds van Schiphol moeten vertrekken.
De plannen zijn gisteravond in het provinciehuis van Lelystad bekend gemaakt. Later vandaag worden de plannen openbaar.