Ook op dag 32 sinds de vermissing van de Boeing 777 van Malaysia airlines is er niks gevonden. De ping die zondag is opgepikt is niet meer gevonden tot nu toe.
Zoektocht
Als er geen nieuwe transmissies worden opgepikt dan is het zoekgebied weer erg groot, 77.500km2. Na nieuwe satellietdata is ongeveer bekend waar het vliegtuig neergekomen is. Het gebied is nu ongeveer eenderde van het eerdere zoekgebied. Batterijen van zwarte dozen moeten het minimaal 30 dagen volhouden. Ze kunnen tot zo’n 40 dagen in de praktijk meegaan als ze volledig opgeladen waren bij vertrek. Nadelig voor het uithoudingsvermogen is dat het op de zeebodem erg koud is. Bovendien zouden ze in juni vervangen worden, het kan zijn dat de levensduur korter werd. Een expert bij CNN voorspelt dat er tot dag 42 of 43 gezocht zal bijven worden om zeker te weten geen signaal meer te missen. Het is dus een race tegen de klok. Zolang er geen nieuwe ping is opgevangen wordt de onbemande onderzeeër niet ingezet omdat het gebied nog te groot is.
Nieuwe data
De nieuwe data komt uit de zogenaamde “partial handshake”. Het ACARS-systeem heeft netjes (ongeveer) elk uur contact gemaakt met de satelliet om informtie van het vliegtuig door te geven. Er is echter geen data verstuurd, omdat dit in de cockpit uitgezet is. Wel is er steeds contact gemaakt, een handshake. De laatste reguliere handshake was om 00:11 UTC (08:11 Maleisische tijd). Twee weken geleden is echter ontdekt dat er ook nog een gedeeltelijke handshake was, om 00:19. De theorie is nu dat de brandstof op was en alle systemen uitgevallen zijn. Omdat de brandstof niet in alle tanks tegelijk op is, zijn de systemen weer opgestart en dat zorgde ervoor dat ACARS weer contact maakte. Niet lang daarna zou alle brandstof op zijn en is de 777 gecrasht. Dit uitgerekende gebied komt overeen met de locaties waar de pings zijn opgevangen. Hier lees je meer over het brandstof systeem van een 777.
Duur
De zoektocht naar MH370 zou weleens honderden miljoenen dollars gaan kosten. Reuters heeft uitgerekend dat de zoektocht al zeker $44 miljoen heeft gekost. Dit heeft men berekend aan de hand van cijfers over kosten van inzetten van materieel. Dit bedrag is nu al gelijk aan de zoektocht naar AF447 in 2009. Volgens officiële cijfers kostte dat €32 miljoen. Eigenlijke kosten zou volgens bergingsexperts tot 3 of 4x hoger liggen.
Bij de $44 miljoen kosten tot nu toe zitten niet de kosten van defensiemateriaal van Groot-Britannië, Frankrijk, Nieuw Zeeland en Zuid Korea. Ook zijn de kosten van de civiele vliegtuigen en personeel en intelligence meegenomen. Vooral Australië, de VS en China nemen de meeste kosten momenteel op zich. De kosten zijn enorm. Alleen al de kosten voor de inzet van HMAS Success is een half miljoen dollar per dag. Een IL-76 kost aan benzine $10.000 per uur. Er zijn al 133 vluchten geweest.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten op een rij.