Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Vinden en bergen MH370 is enorme uitdaging
Achtergrond

Vinden en bergen MH370 is enorme uitdaging

Door Redactie9 april 2014, 22:39 • Update 26 juli 2020, 22:43Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De zoektocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines is nu al de duurste ooit. Dan is het vliegtuig nog niet eens gevonden, laat staan geborgen (als dat al gebeurt).

Race tegen de klok
Over niet al te lang zullen de batterijen van de zwarte dozen op zijn, als ze dat niet al zijn. Het is de enige kans het zoekgebied te verkleinen. Door berekeningen aan de hand van satelliet data is er nu een groot gebied waar het vliegtuig hoogstwaarschijnlijk neergekomen is. Het is zo groot dat de kans om de 777 te vinden erg klein is. De oceaan ter plaatse is 4,5 km diep en heeft een bodem die op een bergketen lijkt.

Recorders
De recorders en/of het vliegtuig vinden is waarschijnlijk de enige manier om (iets) meer duidelijkheid te krijgen wat er gebeurd is. Het verhaal is heel raar en nog nooit voorgekomen. Eerst zijn expres transmissie-systemen uitgezet en daarna moedwillig om het luchtruim van Indonesië gevlogen om niet gedetecteerd te worden. Het lijkt een vooropgezet plan te zijn, en toch is het toestel gecrasht.

Ping
De transmissie uit de zwarte dozen of ‘ping’ is een signaal van 9,3 milliseconden (je ogen knipperen duurt langer) en wordt elke 1,08 seconde herhaald. Dit alles tussen zeer veel geluiden van de oceaan, het weer en andere schepen en vliegtuigen. Door de bergachtige bodem kan de ping ook nog reflecteren. Door de hoge frequentie (37,5 kilohertz) komt het signaal ook niet ver. Eenmaal gevonden kan de onbemande onderzeeër aan boord van de Ocean Shield op onderzoek uit. Eerst met sonar, dan met een camera. Ook kan de Britse HMS Echo met haar multi-beam sonar de zeebodem in kaart brengen, daar is het schip voor gemaakt. Tevens is de HMS Tireless onderweg, dit is een nucleaire onderzeeër met zeer gevoelige apparatuur aan boord.

HMS_Tireless_1

Onvergelijkbaar
De enige vergelijkbare zoekactie is die naar de Air France vlucht AF447, een Airbus A330. Dit heeft twee jaar geduurd. Het water was even diep. Groot verschil met de AF447 is dat deze op een vlak stuk bodem lag. Dit vliegtuig is nooit geborgen. Wel zijn een deel van de lichamen boven gehaald alsmede de zwarte dozen.

Brokstukken
In wat voor staat het vliegtuig verkeerd hangt vooral af van de hoek waarmee het vliegtuig het water in is gegaan. En van de snelheid. Er zijn 4 mogelijkheden.

Recht erin
Als de crew op wat voor manier ook uitgeschakeld was en de brandstof was op dan kan het zijn dat het vliegtuig recht naar beneden is komen zetten. Als een soort pijl is het toestel dan in het water gegaan. De vleugels en staart zullen eraf geslagen zijn. De romp zal binnen enkele seconden 30 of 40 meter diep zijn. Vervolgens zinkt het toestel door zonder nog boven te komen. Als de romp zo goed als intact is gebleven (dat is mogelijk) dan komen er ook geen drijvende voorwerpen bovendrijven. Het toestel aan de hand van wrakstukken vinden is nagenoeg omogelijk. Een dergelijk scenario zag je bij de 737 die crashte op het vliegveld van Kazan.

Gecontroleerd
Piloten trainen om het vliegtuig met zo min mogelijk schade te landen bij noodgevallen. De snelheid wordt tot het absolute minimum teruggebracht en de brandstof wordt gedumpt. Maar dan nog is het extreem moeilijk een vliegtuig ‘netjes’ op het water te landen. De piloten van Air Ethiopia hebben het in 1996 geprobeerd, tijdens een kaping. Het vliegtuig is alsnog hard gecrasht. In dit geval omdat een vlegel eerst het water raakte. 50 van de 175 mensen hebben het overleefd. Drijvende delen zullen relatief dicht bij elkaar gevonden worden.

Explosie
Een explosie in de lucht is ook een mogelijk scenario. Dit houdt in dat er brokstukken van het vliegtuig over een groot gebied versprijd zouden moeten liggen. Een voorbeeld is de Lockerbie ramp.

Het laatste scenario is hopen tegen beter weten in. Het vliegtuig landt veilig en intact op het water. Het voorbeeld is natuurlijk de Airbus in de Hudson. Dit is een combinatie geweest van kunde en geluk. Het was mooi weer en weinig golven. In de Indische Oceaan zijn golven van 5 meter. Het vliegtuig zal heel snel zinken. Het ligt dan zo goed als intact op de zeebodem.

Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten op een rij.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
Boeing Boeing 777 Malaysia MH370
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

Piloot bewusteloos tijdens de landing

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?