De zoektocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines is nu al de duurste ooit. Dan is het vliegtuig nog niet eens gevonden, laat staan geborgen (als dat al gebeurt).
Race tegen de klok
Over niet al te lang zullen de batterijen van de zwarte dozen op zijn, als ze dat niet al zijn. Het is de enige kans het zoekgebied te verkleinen. Door berekeningen aan de hand van satelliet data is er nu een groot gebied waar het vliegtuig hoogstwaarschijnlijk neergekomen is. Het is zo groot dat de kans om de 777 te vinden erg klein is. De oceaan ter plaatse is 4,5 km diep en heeft een bodem die op een bergketen lijkt.
Recorders
De recorders en/of het vliegtuig vinden is waarschijnlijk de enige manier om (iets) meer duidelijkheid te krijgen wat er gebeurd is. Het verhaal is heel raar en nog nooit voorgekomen. Eerst zijn expres transmissie-systemen uitgezet en daarna moedwillig om het luchtruim van Indonesië gevlogen om niet gedetecteerd te worden. Het lijkt een vooropgezet plan te zijn, en toch is het toestel gecrasht.
Ping
De transmissie uit de zwarte dozen of ‘ping’ is een signaal van 9,3 milliseconden (je ogen knipperen duurt langer) en wordt elke 1,08 seconde herhaald. Dit alles tussen zeer veel geluiden van de oceaan, het weer en andere schepen en vliegtuigen. Door de bergachtige bodem kan de ping ook nog reflecteren. Door de hoge frequentie (37,5 kilohertz) komt het signaal ook niet ver. Eenmaal gevonden kan de onbemande onderzeeër aan boord van de Ocean Shield op onderzoek uit. Eerst met sonar, dan met een camera. Ook kan de Britse HMS Echo met haar multi-beam sonar de zeebodem in kaart brengen, daar is het schip voor gemaakt. Tevens is de HMS Tireless onderweg, dit is een nucleaire onderzeeër met zeer gevoelige apparatuur aan boord.
Onvergelijkbaar
De enige vergelijkbare zoekactie is die naar de Air France vlucht AF447, een Airbus A330. Dit heeft twee jaar geduurd. Het water was even diep. Groot verschil met de AF447 is dat deze op een vlak stuk bodem lag. Dit vliegtuig is nooit geborgen. Wel zijn een deel van de lichamen boven gehaald alsmede de zwarte dozen.
Brokstukken
In wat voor staat het vliegtuig verkeerd hangt vooral af van de hoek waarmee het vliegtuig het water in is gegaan. En van de snelheid. Er zijn 4 mogelijkheden.
Recht erin
Als de crew op wat voor manier ook uitgeschakeld was en de brandstof was op dan kan het zijn dat het vliegtuig recht naar beneden is komen zetten. Als een soort pijl is het toestel dan in het water gegaan. De vleugels en staart zullen eraf geslagen zijn. De romp zal binnen enkele seconden 30 of 40 meter diep zijn. Vervolgens zinkt het toestel door zonder nog boven te komen. Als de romp zo goed als intact is gebleven (dat is mogelijk) dan komen er ook geen drijvende voorwerpen bovendrijven. Het toestel aan de hand van wrakstukken vinden is nagenoeg omogelijk. Een dergelijk scenario zag je bij de 737 die crashte op het vliegveld van Kazan.
Gecontroleerd
Piloten trainen om het vliegtuig met zo min mogelijk schade te landen bij noodgevallen. De snelheid wordt tot het absolute minimum teruggebracht en de brandstof wordt gedumpt. Maar dan nog is het extreem moeilijk een vliegtuig ‘netjes’ op het water te landen. De piloten van Air Ethiopia hebben het in 1996 geprobeerd, tijdens een kaping. Het vliegtuig is alsnog hard gecrasht. In dit geval omdat een vlegel eerst het water raakte. 50 van de 175 mensen hebben het overleefd. Drijvende delen zullen relatief dicht bij elkaar gevonden worden.
Explosie
Een explosie in de lucht is ook een mogelijk scenario. Dit houdt in dat er brokstukken van het vliegtuig over een groot gebied versprijd zouden moeten liggen. Een voorbeeld is de Lockerbie ramp.
Het laatste scenario is hopen tegen beter weten in. Het vliegtuig landt veilig en intact op het water. Het voorbeeld is natuurlijk de Airbus in de Hudson. Dit is een combinatie geweest van kunde en geluk. Het was mooi weer en weinig golven. In de Indische Oceaan zijn golven van 5 meter. Het vliegtuig zal heel snel zinken. Het ligt dan zo goed als intact op de zeebodem.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten op een rij.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

