Onderwerp

Inmarsat: alarmknop in cabine & gratis flight tracking

Satellietbedrijf Inmarsat wil een basic tracking service gratis aan luchtvaartmaatschappijen aan gaan bieden.

Tracking
Maatschappijen verzetten zich al lang tegen het bijhouden van de positie (en andere data) via de satelliet, vooral vanwege de kosten. Nu komt Inmarsat dus met een aanbod dit gratis te doen. Voorwaarde is wel dat er een wereldwijd tracking systeem komt waar Inmarsat deel van uitmaakt. Het bedrijf kan dan makkelijker plus-diensten gaan verkopen. Alle maatschappijen mogen gratis gebruik maken van de tracking, bijgehouden wordt dan waar het toestel vliegt met welke snelheid en wat de koers is.

Mogelijkheden
Dit gratis beschikbaar stellen kost Inmarsat $10 miljoen tot $15 miljoen per jaar. Technisch is het mogelijk de data die nu in de blackbox wordt opgeslagen per satelliet naar een server te sturen. De blackbox hoeft niet meer gevonden te worden, data uitlezen wordt een kwestie van een druk op de knop. In de scheepvaart gebeurt dit al langer. En ook hier biedt Inmarsat de tracking gratis aan via het Global Maritime Distress and Signal System.

Verzet
Sinds het verdwijnen van de Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines wordt de roep om zo’n systeem steeds groter. Na de crash van Air France vlucht 447 hebben luchtvaartautoriteiten opgeroepen zo’n systeem in te stellen, maar tot vandaag is het nog niet gebeurd. De IATA heeft wel een taakgroep opgericht om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Volgens Inmarsat heeft 90% van de vliegtuigen die over zee vliegen al een satellietsysteem aan boord. Het is een kwestie van de service aanzetten. Air France en Lufthansa betalen om de positie van hun vliegtuigen per satelliet bij te houden.

Alarmknop
Inmarsat stelt ook voor om een alarmknop in de cabine op te nemen. Als er een (groot) incident is, kan ook de flight attendant een signaal versturen. Eventueel wordt data van het vliegtuig meegestuurd. Inmarsats president:

“and it’s not only the pilots who have the right to do that”

De cabin crew moet getraind worden wanneer wel en wanneer niet de knop te gebruiken. Een voordeel is dat er meer mensen aan boord ‘iets’ kunnen doen. Als de piloten overmeesterd worden kan er toch actie ondernomen worden. Een luchtvaartadviseur haalt bijvoorbeeld 9/11 aan, de cabin crew wist waarschijnlijk eerder dat er iets mis was dan de piloten. De passagiers zullen zich ook veiliger voelen. Die adviseur zegt:

“Eigenlijk is het te logisch om het niet te doen”

Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten op een rij.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close