In een persbericht is bekend gemaakt dat de zoektocht wordt uitgebreid.
Onderwater
Vrijdag was er een softwareprobleem met onbemande onderzeeër Bluefin-21. Door dit probleem heeft de Bluefin zijn missie afgebroken. Techneuten hebben het probleem opgelost. Zondag is de 15e missie begonnen. Inmiddels is 95% van de bodem in een straal van 10km om de locatie van de 2e opgepikte ping onderzocht. Dit gebied van 314 vierkante kilometer is in ruim een week onderzocht. Het vliegtuig is vandaag 51 dagen geleden verdwenen.
Vervolg
Australië heeft aangegeven door te gaan met zoeken. De straal van het gebied waar nu gezocht wordt, zal nu iets worden uitgebreid. Een bron van de US Navy (de eigenaar van de Bluefin) zegt te verwachten dat er binnenkort gezocht gaat worden in een gebied rond één van de andere drie ping-locaties. Ook hier zal weer in een 10 km straal worden gezocht. Waarschijnlijk wordt binnenkort gezocht met de Orion – Towed Side Scan Sonar van de US Navy. Dit apparaat wordt achter een schip voorgetrokken en kan zo’n 1800 meter breed speuren naar wrakstukken. Het schip vaart met 1 tot 3 knopen, afhankelijk van de diepte. De Orion kan tot 6km diepte opereren. Obama, op bezoek in Maleisië, heeft zondag in een persconferentie aangegeven dat de VS meer middelen in zal gaan zetten.
Visueel zoeken
Door het slechte weer is zaterdag de visuele zoektocht met vliegtuigen afgebroken. Ook zondag is er niet gezocht.
Transparant
In een poging meer transparantie te bieden zal komende week het voorlopige onderzoeksrapport openbaar gemaakt worden. Dit rapport is al naar de ICAO gestuurd, dit is het onderdeel van de VN dat zich bezighoudt met de luchtvaart. Eerder werd bekend dat er vier Emergency Locator Transmitters aan boord waren. Onbekend was waarom deze geen signaal hebben gestuurd. CNN heeft dit aan experts gevraagd. Redenen kunnen zijn dat het vliegtuig te snel gezonken is om een signaal te versturen. Ook kan het vliegtuig eigenlijk te zacht is neergekomen. De A320 die op de Hudson landde is hiervan een voorbeeld.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten op een rij.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!