Vanuit luchtvaartmaatschappijen hoor je vooral geklaag over brandstofkosten, maar eigenlijk zijn de hoge kosten juist goed voor business.
Tot deze opvallende conclusie komt NBC News. De afgelopen jaren hebben maatschappijen een rigoreuze verandering in bedrijfsvoering doorgevoerd. Er worden minder stoelen aangeboden, waardoor prijzen hoger geworden zijn. Niet rendabele routes zijn geschrapt en overige kosten zijn zoveel mogelijk teruggebracht.
Door deze veranderingen, samen met hoge brandstofprijzen, is het bijna onmogelijk geworden om een nieuwe maatschappij te beginnen. Dit helpt de gevestigde maatschappijen weer. Brandstof is kostte 10 jaar geleden in de VS, na inflatiecorrectie: $1,42/gallon. Nu is dat $3,03 en daarmee is brandstof de grootste kostenpost. Circa een derde van de totale kosten gaat naar brandstof.
Ticketprijzen zijn duurder geworden, ook na inflatie. Het gemiddelde retourtje in de VS is van $350 naar $380 gegaan.
Door de brandstofprijzen is er een enorme efficientieslag geweest en grote maatschappijen zijn nog groter geworden. Hierdoor is het voor nieuwe prijsvechters bijna onmogelijk geworden toe te treden. En dat is goed voor bestaande maatschappijen.
Lees meer op NBC News
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!