fbpx
AirlinesOnderwerpen

Waarom dure brandstof goed is voor maatschappijen

Vanuit luchtvaartmaatschappijen hoor je vooral geklaag over brandstofkosten, maar eigenlijk zijn de hoge kosten juist goed voor business.

Tot deze opvallende conclusie komt NBC News. De afgelopen jaren hebben maatschappijen een rigoreuze verandering in bedrijfsvoering doorgevoerd. Er worden minder stoelen aangeboden, waardoor prijzen hoger geworden zijn. Niet rendabele routes zijn geschrapt en overige kosten zijn zoveel mogelijk teruggebracht.

Door deze veranderingen, samen met hoge brandstofprijzen, is het bijna onmogelijk geworden om een nieuwe maatschappij te beginnen. Dit helpt de gevestigde maatschappijen weer. Brandstof is kostte 10 jaar geleden in de VS, na inflatiecorrectie: $1,42/gallon. Nu is dat $3,03 en daarmee is brandstof de grootste kostenpost. Circa een derde van de totale kosten gaat naar brandstof.

Ticketprijzen zijn duurder geworden, ook na inflatie. Het gemiddelde retourtje in de VS is van $350 naar $380 gegaan.

Door de brandstofprijzen is er een enorme efficientieslag geweest en grote maatschappijen zijn nog groter geworden. Hierdoor is het voor nieuwe prijsvechters bijna onmogelijk geworden toe te treden. En dat is goed voor bestaande maatschappijen.

Lees meer op NBC News

Bestel nu deze afscheidskalender van de KLM 747!

Nieuw in de webshop van Up: een afscheidskalender van de KLM Boeing 747. Exclusief verkrijgbaar bij Up in the Sky voor €17,95 inclusief gratis verzending. Voor €4 extra krijg je er een retro sleutelhanger bij!

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button