Nieuwe fase
Nu de onbemande onderzeeër Bluefin-21 niks gevonden heeft in het meest waarschijnlijke gebied, komt de zoekactie in een nieuwe fase. De Australische premier heeft maandag bekend gemaakt het hele gebied waar MH370 kan zijn neergestort te willen onderzoeken. Dit gebied is bepaald aan de hand van data van satellietbedrijf Inmarsat. De verdwenen Boeing 777 had gedurende de vlucht nog contact met deze satelliet. Het is een gebied van 700 km bij 80 km. Het onderzoeken van deze 56.000 vierkante kilometer zeebodem zal waarschijnlijk 8 maanden duren.
Kosten
Inmiddels is er minimaal $44 miljoen uitgegeven, net zoveel als de totale kosten van zoeken en (gedeeltelijk) bergen van de Air France A330 die in 2009 in de Atlantische Oceaan crashte. De schatting is dat de nieuwe fase in de MH370 zoektocht circa €50 miljoen gaat kosten. Wie dat moet betalen is onduidelijk. Het gebied ligt in de zone waar Australië verantwoordelijk voor is, het toestel was van een Maleisische maatschappij, de meeste passagiers waren Chinees en Boeing is een Amerikaans bedrijf. Uiteindelijk is de hele luchtvaartwereld gebaat bij het vinden van het toestel en uitsluitsel over de toedracht. Australië heeft al aangegeven te gaan praten met de meest voor de hand liggende landen, Maleisië en China. China heeft in een persbericht bekend gemaakt de zoekactie te bijven steunen. Ook Barack Obama heeft een soortgelijke uitspraak gedaan.
Terugschroeven
Toch zijn er berichten dat de Amerikaanse overheid de uitgaven wil gaan terugschroeven. Een hoge official van defensie heeft tegen Reuters gezegd:
“We’re already at tens of millions. Is it worth hundreds of millions? I don’t know. That’s for them to decide.”
Duidelijk is wel dat de Amerikaanse apparatuur die nu wordt ingezet niet tot in lengte van dagen kostenloos kan worden gebruikt. Over “a week or so” moet er meer duidelijkheid komen over een termijn en een plan van aanpak. De Maleisische minister van Transport geeft vandaag in een persconferentie aan dat hij hoopt dat er volgende week duidelijkheid is over het verdelen van de kosten.
Conferentie
Maleisië gaat een conferentie organiseren over het real-time in de gaten houden van vluchten en vluchtgegevens. Het van de radar verdwijnen van vlucht MH370 geeft een probleem op dit gebied aan. Aangenomen wordt dat de Boeing 777 8 uur doorgevlogen is zonder ook maar ergens opgemerkt te zijn. Vervolgens is onduidelijk waar naar het toestel gezocht moet worden. De data wordt lokaal opgeslagen in een zwarte doos, terwijl satellieten vliegtuigen gemakkelijk kunnen volgen. Bij schepen gebeurt dit al en Inmarsat heeft aangeboden deze dienst gratis aan te bieden.
De conferentie zal 27 en 28 mei plaatsvinden in Kuala Lumpur. Er zal gekeken worden naar mogelijkheden om vliegtuigen te tracken en er zal een begin gemaakt worden met een “roadmap” om dit in te voeren. De International Telecommunication Union van de VN is ook betrokken bij de conferentie. De secretaris-generaal van dit VN onderdeel zegt:
“As the multi-nation search for the missing aircraft continues, we must undertake immediate steps at the international level to increase efficiency in the tracking of aircraft. This event will serve to accelerate on-going efforts to achieve consensus on real-time tracking solutions for the aviation industry.”
Er wordt ondermeer gekeken naar het opslaan van vluchtgegevens op computers die op de grond staan, dit zal via een live satelliet stream moeten gaan.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
©foto: Commonwealth of Australia, Department of Defence, CPL Nicci Freeman. Personeel en materiaal betrokken bij zoektotcht MH370
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.