fbpx
IncidentenOnderwerpen

Rapport MH370 openbaar

Maleisië heeft het rapport openbaar gemaakt over MH370. Veel nieuwe feiten zijn er niet.

Meest opvallende is dat het vliegtuig snel als vermist werd onderkent, maar dat het toch 4 uur duurde voordat de officiële zoektocht begon. De feiten op een rij.

00:41:43. MH370 vertrok van baan 32R van Kuala Lumpur en mocht in stappen klimmen naar FL350. Dat werd bereikt om 01:01:16. MH370 mocht in een directe lijn naar waypoint IGARI vliegen.

01:19:24. Air Traffic Control (ATC) van Kuala Lumpur gaf MH370 opdracht om Ho Chi Minh ATC (HCMATCC) te contacten op frequentie 120,9 MHz. Dit werd bevestigd met de woorden: “good night Malaysian Three Seven Zero”.

01:21:04. MH370 vloog over waypoint IGARI, dit werd gezien door ATC van KL. Negen seconden later, om 01:21:13 verdween MH370 van de radar van Kuala Lumpur.

01:38. HCMATCC neemt contact op met KLATCC over de locatie van MH370. Het toestel is wel op de radar gezien door Ho Chi Mihn, maar er is geen mondeling contact geweest. Ho Chi Mihn probeert meermaals contact met MH370 te krijgen op verschillende frequenties. Ook vliegtuigen in de buurt worden gevraagd contact op te nemen. Dit proces van zoeken duurt ongeveer 15 tot 20 minuten. Daarna neemt KLATCC contact op met onder andere Malaysia Airlines, Singapore ACC, Hong Kong ACC en Phnom Penh ACC. Hierna is nog meermaals contact tussen KLATCC en HCMATCC. Lees de exacte communicatie terug onderaan deze pagina.

05:30. Het Kuala Lumpur Rescue Coordination Centre werd geactiveerd. Het vliegtuig was inmiddels al zo’n 2.000km in de andere richting gevlogen. Het toestel vloog toen al 4 uur ongemerkt door het luchtruim. Zo’n 2,5 uur later was de brandstof op.

Later blijkt nog dat er ACARS data was om 00:56:08 en 01:07:49. Daarna was er nog 7x contact zonder data (een ‘handshake’). Laatste bericht was op 08:19.

Militaire radar
Ook de militaire radar is teruggekeken. Dit gebeurde rond 08:30. Daaruit blijkt dat er twee keer waarschijnlijk MH370 is opgepikt, om 02:01:49 en 02:22:00. Beide ten westen van het Maleisische schiereiland. Dit is dus pas achteraf vastgesteld. Op het moment zelf werd de stip op de radar als een normaal commerciëel vliegtuig gezien en is verder geen actie ondernomen. Na het terugkijken van de opnames zijn twee Maleisische marineschepen en een militair vliegtuig ingezet in en boven de Straat van Malakka.

Transparantie
Het rapport zou moeten laten blijken dat de Maleisische overheid transparant is. Er is echter direct al veel kritiek. Het rapport is maar 5 pagina’s dik en veel is nog onbekend. Hetzelfde rapport over de Airbus A330 van Air France in 2009 was rond 120 pagina’s.

Documenten
Er zijn meerdere documenten openbaar gemaakt.
Cargo Manifest
Seating plan en alle namen. Zo zien we dat de Nederlandse vrouw 50 jaar was en op stoel 32J zat.

Aanbeveling
Er wordt één beveling gedaan: real-time tracking moet ingevoerd worden.

Audio conversations

kaart_MH370_1

kaart_MH370_2

kaart_MH370_3

Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.

Waypoint IGARI

Grotere kaart weergeven

No. MYT Event
1 01:38:19
Ho Chi Minh first enquired about MH370, informed KL-ATCC that verbal
contact was not established with MH370 and radar target was last seen
at BITOD.
2 01:41:21
KL-ATCC informed HCM that after IGARI, MH370 did not return to
Lumpur frequency.
3 01:46:46
HCM queried about MH370 again, stating that radar contact was
established over IGARI but there was no verbal contact. Ho Chi Minh
advised that the observed radar blip disappeared at waypoint BITOD.
4 01:50:28
KL-ATCC queried HCM if any contact with MH370. HCM’s reply was
‘negative’.
5 01:57:02
HCM informed KL-ATCC that there was officially no contact with MH370
until this time. Attempts on many frequencies and aircraft in the vicinity
received no response from MH370.
6 02:03:48
KL-ATCC queried HCM on status MH370. HCM confirmed there was no
radar contact at this time and no verbal communications was
established. KL-ATCC relayed the information received from Malaysia
Airlines OPS that aircraft was in Cambodian airspace.
7 02:07:00
KL-ATCC queried HCM on status MH370. HCM confirmed there was no
radar contact at this time and no verbal communications was
established. KL-ATCC relayed the information received from Malaysia
Airlines OPS that aircraft was in Cambodian airspace.
8 02:11:37 HCM queried on status but KL-ATCC has no update.
9
[02:15]
[no voice
recording]

(extracted from Watch Supervisor’s Log Book)
KL-ATCC Watch Supervisor queried Malaysia Airlines OPS who informed
that MH370 was able to exchange signals with the flight and flying in
Cambodian airspace.
10 02:18:53
KL-ATCC queried if flight planned routing of MH370 was supposed to
enter Cambodian airspace. HCM confirmed that planned route was only
through Vietnamese airspace. HCM had checked and Cambodia advised
that it had no information or contact with MH370.

HCM confirmed earlier information that radar contact was lost after
BITOD and radio contact was never established.

KL-ATCC queried if HCM was taking Radio Failure action but the query
didn’t seem to be understood by the personnel.
HCM suggested KL-ATCC to call MAS OPS and was advised that it had
already been done.
11 02:34:01
Watch Supervisor KL-ATCC enquired with MAS OPS Centre about
communication status with MH370 but the personnel was unsure if the
message went through successfully or not.
12 02:35:03
HCM queried about status of MH370 and was informed that the Watch
Supervisor was talking to the company at this time.
13 02:35:54
MAS OPS Centre informed KL-ATCC MH370 in normal condition based
on signal download giving coordinate N14.90000 E109 15 00 at time
1833 UTC.
14 02:37:36
KL-ATCC relayed to HCM the latitude and longitude as advised by
Malaysian Airlines Operations.
15 02:53:51
MH386 was requested by HCM to try to establish contact with MH370
on Lumpur radar frequency. KL-ATCC then requested MH386 to try on
emergency frequencies as well.
16
[03:30]
(no voice
recording)

(extract from Watch Supervisor’s Log Book)
MAS OPS Centre informed KL-ATCC that the flight tracker information
was based on flight projection and not reliable for aircraft positioning.
17 03:30:01 KL-ATCC queried if HCM had checked with next FIR Hainan.
18 03:56:19 KL-ATCC queried Malaysia Airlines OPS for any latest information or
contact with MH370.
19 04:25:23 HCM queried KL-ATCC on last position that MH370 was in contact with
ATC. KL-ATCC queried if any information had been received from Hong
Kong or Beijing.
20 05:09:18 Singapore queried for information on MH370.
21 05:20:17 Capt [name redacted] requested for information on MH370. He opined
that based on known information, “MH370 never left Malaysian
airspace”.
22 05:30 The Watch Supervisor activated the Kuala Lumpur ARCC.
24 05:41:21 HCM query for any updates.
25 06:14:14 KL-ATCC queried HCM if SAR was activated.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button