De Europese vliegveiligheidsorganisatie EASA stelt stengere eisen voor flight data recording voor.
Door het verdwijnen van de Boeing 777 van Malaysia Airlines en de daaropvolgende zoektocht zijn de beperkingen van de flight data recorders weer duidelijk geworden. European Aviation Safety Agency (EASA) wil hier wat aan doen.
Voorstel
In een nieuw voorstel wil EASA de tijd dat de blackbox een ping uitstuurt verlengd wordt. Nu is dat 30 dagen, dat moet 90 dagen worden. Deze ping wordt verstuurd door de Underwater Locating Device (UDL). Bij de zoektocht naar MH370 is het nut goed te zien: Voordat duidelijk werd waar het toestel waarschijnlijk zou liggen en er een schip in de buurt was, deden de pings het nog maar een week. Ditzelfde probleem deed zich voor in 2009 toen een Airbus A330 van Air France verdwenen was.
Tweede vernieuwing is de lengte van opname van de cockpit voice recorder. Nu wordt twee uur aan gesprekken opgenomen, dit moet 20 uur worden. Als de voice recorder van MH370 al gevonden wordt dan zal er niet duidelijk worden wat er in de cruciale eerste 2 uren is gebeurd, die gesprekken staan er niet meer op. Alleen de laatste twee uur blijft nu bewaard.
Tenslotte stelt de EASA voor om een nieuw type UDL, met een sterker signaal. Het signaal komt nu maar enkele kilometers ver. In het geval van de verdwenen 777 is dit een probleem. Het toestel ligt waarschijnlijk op 4-6 km diepte. Een schip moet er dus recht boven varen om de ping op te pikken.
Ingangsdatum
De voorstellen komen na oproepen van andere instanties in de luchtvaart zoals IATA. Eén van de aanbevelingen na het onderzoek na het ongeluk met de Air France A330 was een langere batterijduur voor de UDL’s. Nu lijkt een wetgevende instantie de aanbevelingen over te nemen. Als de voorstellen worden overgenomen door de EU dan zou het op 1 januari 2020 in moeten gaan.
Meer Nieuws
Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!