Qantas gaat de A380 inzetten op de route Sydney – Dallas/Fort Worth vanaf 29 september.
Rechtstreeks
De A380 gaat de 747-400 vervangen op de route. Doordat dit toestel groter is gaat Qantas terug van 7 naar 6 vluchten per week. De donderdagvlucht vervalt. Toch is er per week 10% meer capaciteit. In een Qantas 747 gaan 350 mensen in een A380 gaan er 484. CEO Alan Joyce zegt:
“Dallas has become an important gateway for Qantas customers since we started flying there in 2011. It is the hub for our partner American Airlines and offers more than 30 destinations beyond the west coast of the United States as well as parts of Canada and Mexico on their network,”
Ook wordt de route nu een directe vlucht. De heenvlucht vanaf Sydney was altijd al non-stop. Terug moest getankt worden in Brisbane. Een 747 heeft niet het bereik om ongeacht welke wind in één keer naar Sydney te vliegen. De Airbus kan dit wel.
Reshuffle
Na de slechte cijfers over 2013 moet Qantas circa $ 2 miljard minder kosten maken. Een onderdeel van die besparingen is het efficiënter inzetten van vliegtuigen. De goedkoopste vliegtuigen moeten meer vliegen, zodat dure toestellen kunnen worden afgestoten. Er moeten onder andere zes 747’s uit. Door het veranderen van de tijden op de route Melbourne – Dubai – Heathrow is komt er A380 capaciteit vrij die nu dus wordt ingezet op Dallas. Hierdoor kan er een 747 uit de vloot worden gehaald. 2 andere 747’s gaan er ook uit doordat A330’s efficiënter worden ingezet.
Eerste A380
Met deze route is Qantas de eerste maatschappij die een A380 inzet op Dallas. Ze winnen maar nipt, Emirates begint op 1 oktober te vliegen met een A380 naar Dallas. Beide maatschappijen gaan gates 15 en 16 gebruiken, die nu worden aangepast voor de superjumbo.
Langste route
Sydney-Dallas is een afstand van 13.804 km en de 747 doet er 15,5 uur over. Nadat Singapore Airlines op 24 november voor het laatst de route New York – Singapore (15.343 km) uitvoerde is de Qantas route nu de langste vlucht.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!