fbpx
OnderwerpenVliegtuigen

A330 verkoopt niet meer

Airbus heeft problemen orders binnen te krijgen voor de A330 vanaf 2016.

Meest winstgevend
De 20 jaar oude twinjet is het meest winstgevende lange afstand toestel van Airbus. Het orderbook zit tot 2016 nog vol, maar daarna is er een probleem. De A330 verkocht de laatste jaren nog erg goed, vooral door de vele problemen bij de Boeing 787. Ook de relatief lage aanschafprijs is gunstig voor de verkopen. Airbus zelf beweert dat door die lage aanschaf- en lage onderhoudskosten de A330, ondanks het iets hogere brandstofverbruik, een zeer competitief toestel is.

Teruglopende verkopen
Nu Boeing met de 787 Dreamliner productie op stoom is en Airbus zelf met de A350XWB komt verkoopt de A330 niet of nauwelijks. Airbus zegt zelf:

“Managing the order book beyond 2016 becomes more challenging due to competition from A350 XWB and Boeing 787”

China
In maart was er een bezoek van de Chinese president Xi Jinping aan Frankrijk. Experts hadden verwacht dat Airbus een grote order zou binnenslepen van wel 150 vliegtuigen. De helft daarvan zouden A330 moeten zijn. Dit is echter niet gebeurd, ondanks dat Airbus heeft aangekondigd een A330 assemblagehal in China te willen bouwen. De nieuwe regional versie van de A330 is waar Airbus op gokt voor China. Het toestel is iets aangepast zodat onderhoud en landingskosten lager zijn en het toestel interessant wordt voor de overvolle vliegvelden in de regio. Het lijkt een teken aan de wand te zijn dat het niet zo wil met de A330.

Neo
Er is al een tijd speculatie dat Airbus met een A330neo gaat komen. Dat zou nieuwe motoren en aerodynamische aanpassingen inhouden. Ditzelfde concept is met de A320 gedaan, en dit toestel verkoopt erg goed. Naar verwachting komt de beslissing na de zomer. Enkele bronnen noemen de Farnborough Airshow in juli als bekendmakingsmoment.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button