fbpx
Opmerkelijk

KLM vliegt Airbus transatlantisch op biobrandstof

Gister startte KLM gedurende zes maanden een reeks vluchten op biobrandstof naar Aruba en Bonaire. De biobrandstof voor deze vlucht wordt afgenomen bij ITAKA en geleverd door SkyNRG. Deze reeks vluchten, met een Airbus 330-200, vormt een nieuwe stap richting een duurzamere luchtvaartindustrie door een verlaagde CO2-uitstoot. Daarnaast wordt het brandstofverbruik gereduceerd door de inzet van lichtere en efficiëntere toestellen met een hoger motorvermogen.

De eerste vlucht is aangekomen op Aruba. Het is de langste vlucht op biobrandstof ooit, circa 10 uur. Vlucht KL767 werd uitgevoerd door een Airbus A330-200. Airbus is dan ook deelnemer in het project en analyseert data voor, tijdens en na de vlucht. De brandstof bestaat uit 80% conventionele kerosine en 20% biobrandstof

Minister-president van Aruba, Mike Eman, zal de bijzondere eerste vlucht verwelkomen op de luchthaven van Aruba. Aan boord zijn Camiel Eurlings (CEO van KLM), Jos Nijhuis (CEO van Schiphol Group), Paul Riemens (CEO van LVNL en voorzitter van CANSO), Johan van de Gronden (CEO van WWF-NL), Andrea Debbane (hoofd Milieuzaken van Airbus) en Paul Verhoef (hoofd van de eenheid nieuwe en hernieuwbare energie bij de Europese Commissie).

Camiel Eurlings: “Ik ben er trots op dat KLM, samen met onze nieuwe partners Airbus en de Europese Commissie, opnieuw een voortrekkersrol vervult in de ontwikkeling en commercialisering van duurzame vliegtuigbrandstoffen. Deze nieuwe reeks vluchten naar Aruba en Bonaire zijn een vervolg op de vluchten op biobrandstof naar New York van vorig jaar en de lancering van onze samenwerking met Bioport Holland, waarvoor we onlangs een Sustainable Bio Award in ontvangst mochten nemen. Dit verklaart onder meer waarom wij, samen met Air France, voor het negende jaar op rij zijn verkozen tot de meest duurzame luchtvaartmaatschappij (DJSI*).”

Ook voor deze vluchten werkt KLM samen met de Nederlandse tak van het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), dat sinds 2007 partner van KLM is in de verduurzaming van de luchtvaartsector.

Het Corporate BioFuel programma van KLM is onlangs uitgebreid met twee nieuwe partners: Friesland Campina en Ricoh. Zij kunnen met dit programma een deel van hun totale aantal vluchten, of specifieke routes, op duurzame biobrandstof afleggen. Hiermee dragen zij bij aan de verdere ontwikkeling van de markt voor biobrandstoffen en verminderen zij de impact die de luchtvaartindustrie op het milieu heeft.

KLM en de Nederlandse overheid hebben Aruba en Bonaire aangewezen als meest geschikte bestemmingen voor deze bijzondere reeks vluchten. Beide eilanden hebben duurzaamheid namelijk hoog in het vaandel staan en streven ernaar om vanaf 2020 CO2-neutraal te zijn. De Europese Commissie en KLM willen met deze reeks vluchten aantonen dat biobrandstoffen een groot potentieel binnen de luchtvaartindustrie hebben en een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een verdere reductie van de milieubelasting die inherent is aan deze industrie.

De Europese Commissie ondersteunt het ITAKA**-project met de financiering van subsidies voor onderzoeken die technologische doorbraken genereren. Ook de unieke demonstratie van de gehele waardeketen voor de productie, distributie en het gebruik van vliegtuigbrandstof wordt hiermee ondersteund. Dit zorgt voor een kortere marktintroductietijd van nieuwe en schonere oplossingen en brengt de commercialisering van alternatieve energiebronnen voor de luchtvaartsector steeds dichterbij.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button